0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

    Alt om Moderne kærlighed

Eksperter: Daginstitutioner hæmmer børns udvikling

Små børn har i mange daginstitutioner så lidt voksenkontakt, at deres basale udvikling trues. Også stærke børns.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Jens Dresling
Foto: Jens Dresling

Nærkontakt. »Selv om vi ikke er en af de institutioner, der har det allerværst, mangler vi i høj grad stadig hænder«, siger pædagog i Børnehuset ved Skoven Cindie Christoffersen.

Familieliv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Familieliv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Kvaliteten i mange vuggestuer og børnehaver i Danmark er nu nået til et punkt, hvor selv robuste børn udsættes for et tab ved at være der. Og hvor udsatte børn lider skade.

Sådan siger flere af landets førende forskere, der alle vurderer, at antallet af voksne per barn i daginstitutionerne generelt er for lavt. Oveni kommer en ny rapport om hverdagen i dagtilbuddene.

Rapporten viser blandt andet, at mange af de mindste børn – som i gennemsnit er 11,4 sammen på en vuggestuestue – tilbringer langt størstedelen af dagen med under tre voksne. I mere end hver 5. institution – 22 procent – er der kun flere end to voksne til stede i højst 2,5 timer dagligt. Åbningstiden er i snit 10,5 timer.

»Det her er et bredt problem, og det bliver jeg faktisk forskrækket over at høre. Så er normeringen så dårlig, at børnene vil få dårligere mulighed for at trives, udvikle sig og lære noget«, siger Grethe Kragh-Müller, børnepsykolog, lektor og forsker i daginstitutioner ved Aarhus Universitet:

»I resten af tiden vil der så være én voksen til seks, og så kan den voksne ikke have tilstrækkeligt nærvær og kontakt. Barnet får dårligere betingelser for at udvikle selvet, sociale færdigheder, følelsesregulering og evnen til at koncentrere sig«.

Bliv en del af fællesskabet på Politiken

Det koster kun 1 kr., og de hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Prøv nu

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Podcasts