En skumrulle og nogle enkle øvelser kan hjælpe løberens ømme ben og lænd. Kilde: politiken.tv / Mikkel Stoumann Fosgrau

Fitness

En skumrulle kan rulle løbeskaderne væk

En 'foamroller' og nogle enkle øvelser kan hjælpe løberens ømme ben og lænd.

Fitness

»Når man ruller, forøger man blodcirkulationen tre gange, så jeg bruger det til opvarmning, inden jeg skal ud og løbe for at blive gennemvarm i musklerne. Og når jeg kommer hjem, bruger jeg det i stedet for udstrækning. Det er ligesom at gå til massage bagefter, vildt fedt.

Det siger Frida Hallqvist, oprindeligt klassisk balletdanser, der nu er træningsekspert, masterinstruktør i pilates, løbcoach og personlig træner med eget studie på Frederiksberg.

Hun anbefaler rullen, fordi løberen lettere kan styre, hvor langt han eller hun vil ud i sine stræk. Og regelmæssig brug af rullen kan holde skaderne væk.

»Jeg har problemer med læggene og skinnebensbetændelse. Det hjælper mig meget, at jeg ruller tre gange om ugen. Og jeg har fået min mand med på den. Han gider ikke varme op, men nu ruller han i stedet«.

Lænden skal også have en tur på rullen, for så får man mere mobilitet i den nederste del af ryggen.

SE OGSÅ

»Mange løbere får et svaj i ryggen, og det giver pres på de nederste hvirvler i ryggen, som bliver belastet med tre gange kroppens vægt ved hvert skridt. Så nytter ikke med styrketræning. Her er det meget bedre at varme lænden op med massagerullen«, forklarer Frida Hallqvist.

Der foreslår, at man lader rullen ligge fremme, så man spontant kan få lyst til atat gøre lidt godt for sig selv og sine ømme punkter, når man alligevel bare skulle sidde og se fjernsyn.

SE OGSÅ

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden

Annonce