0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Nytårstilbud: Følg med i Politiken hele året for kun 2021,- Køb nu

Tving dig selv til en pause efter maraton

3.500 løber i Odense i morgen. 5.000 danskere i Berlin næste uge. Sådan drosler du ned.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Restitution. Selv om du ikke løber så hurtigt som Haile Gebraselassie, der slog verdensrekord på de 42 kilometer i Berlin 2008, skal du restituere rigtigt for at undgå skader. Foto: Michael Sohn

copenhagenmarathonnyheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
copenhagenmarathonnyheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Men de færreste er klar over, at et maraton slet ikke slutter ved målstregen. Efter løbet følger en vigtig restitutionsperiode, der skal minimere risikoen for skader.

Det er langt at løbe 42.195 meter, og en maratonløber udsætter sine muskler for en ekstremt hård belastning. De færreste har et detaljeret kendskab til den proces, som løberen sætter i gang i sine muskler, når han eller hun løber den klassiske distance. Men faktisk ødelægges musklerne af løbet.

LÆS KLUMME:

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Podcasts

Annonce