0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Tomt tog renoveres for 112 mio.

DSB renoverer togruten mellem Nykøbing Falster og Gedser - selv om den kun bruges af otte passagerer om dagen.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
DRESLING JENS
Foto: DRESLING JENS
Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Det er ikke kun i forlystelsesparkerne, at der findes spøgelsestog.

Sådan et findes også på Falster - nemlig en gammel toglinje fra Nykøbing Falster til Gedser.

Hver dag klokken 10.33 ankommer der ét tog til Gedser Station.

Selv om der ifølge DSB kun kører otte passagerer med toget - deraf det lokale øgenavn ’spøgelsestoget’ - har politikerne besluttet, at banen skal bevares og renoveres for 112 millioner kroner.

Ingen lys fremtid
Og der er ikke er udsigt til flere passagerer, siger Bjarne Lindberg Bak, sekretariatschef i DSB Salg til DR Nyheder.

»Vi har en kontrakt med transportministeriet, og i den kontrakt er det aftalt, at vi skal køre ét tog dagligt mellem Nykøbing og Gedser, og det gør vi«, siger Bjarne Lindberg Bak.

Det er en meget dårlig forretning at fløjte til afgang mod Gedser i et tog, der har siddepladser til 400 passagerer - for byen har kun 850 indbyggere - og hele 24 busafgange i døgnet, der kører parallelt med toget.

Ministeren ind i dagen
Derfor vil Venstres trafikordfører Kristian Pihl Lorentzen nu tage banens fremtid op til revision.

»Det er overraskende, at der er så få passagerer - så jeg vil tage det op med trafikministeren«.

I går, da DR Nyheder var med, kørte kun 8 passagerer med ud - og 12 samt en hund med tilbage på dagens eneste tur.

Jernbanen til Gedser bruges ikke længere af andre tog, så det ville være langt billigere at give passagererne en taxa - eller sætte en ekstra bus ind. Men den tanke splitter passagererne.

»Vi ville være kede af at undvære vores bane. Det er behageligt at køre med tog. Taxa i stedet ville jeg ikke bryde mig om«, siger Kate fra Gedser, der er en af de få lokale, vi finder i toget.

Tusister bruger toget
Resten er turister som Katja, der lige har været i sommerhus.

»Vi tager altid toget, når vi skal til Gedser - og det gør vi en gang om året«, siger hun.

Men ideen om en taxa lyder tillokkende.

»Det er fjollet til dagligt at have et tog kørende, som kun har otte passagerer«, siger Katja til DR.

Deltag i debatten nu

Det koster kun 1 kr. at få fuld adgang til Politiken, hvor du kan læse artikler, lytte til podcasts og løse krydsord.

Læs mere

Annonce