Netop som regeringen har spillet ud med et forslag til en reform, som satser på mål- og rammestyring af folkeskolen, viser det sig nu, at skolerne ikke bruger de fælles mål for de enkelte fag, som blev indført i 2003 og revideret i 2009.
Lærerne fokuserer mere på, hvad eleverne skal lave i timerne, og hvilke emner undervisningen beskæftiger sig med, end på at sætte mål for, hvad eleverne skal lære.
Det viser en undersøgelse, som Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) har lavet.
»Læringsmål fylder meget lidt i lærernes planlægning af undervisningen. Også selv om de ifølge loven skal danne udgangspunkt for den. Lærerne er optagede af, hvad eleverne konkret skal lave i timerne, men de mangler et fokus på, hvad eleverne skal lære af det, de laver«, siger Katja Munch Thorsen, områdechef for grundskoleområdet i EVA.
Et uudnyttet potentiale
I 1993 blev det besluttet, at folkeskolen skulle være målorienteret med fokus på den enkelte elevs læring.
Der skete en fejl, prøv igen senere
Der skete en fejl, prøv igen senere eller søg hjælp via vores kundecenter
Få det store overblik for 1 kr.
Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.
Læs mereEr du under 30 år og udeboende? Få halv pris her
Allerede abonnent? Log ind