Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Togulykken på Storebæltsbroen skete 2. januar. 8 personer blev dræbt. Nu får DB Cargo igen lov til at køre med sætte- og lommevogne.
Foto: Finn Frandsen

Togulykken på Storebæltsbroen skete 2. januar. 8 personer blev dræbt. Nu får DB Cargo igen lov til at køre med sætte- og lommevogne.

Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

DB Cargo må igen køre med sætte- og lommevogne

Selskabet DB Cargo, der var indblandet i togulykken på Storebælt, må igen køre med særlig type togvogne.

Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

DB Cargo har fået lov til igen at køre med den type togvogn, som var indblandet i togulykken på Storebæltsbroen 2. januar, hvor otte mennesker mistede livet.

Det oplyser Trafikstyrelsen til Ritzau.

Der er tale om sættevogne - også kendt som lastbiltrailere - sat fast på en lommevogn, altså godstogsvognen.

I sidste uge forbød styrelsen transportvirksomheder brugen af sættevogne monteret på lommevogne.

Siden er det blevet ophævet for flere virksomheder - og nu også DB Cargo.

DB Cargo har fået grønt lys, fordi det har indsendt dokumentation for, at der er styr på sikkerheden - herunder låsemekanismen.

DB Cargo oplyser, at selskabet fredag vil genoptage godstogskørsel ved brug af lommevogne og sættevogne.

»Vi er stadig dybt berørt af ulykken, og vi har arbejdet meget omhyggeligt med at gennemgå og dokumentere vores sikkerhedsproducerer«, siger Silke Janser, der er direktør for DB Cargo Scandinavia, i en pressemeddelelse.

Togulykken skete tidligt 2. januar, da en sættevogn rev sig løs fra en lommevogn og ramte et modkørende passagertog. Ud over de otte dødsfald blev 16 kvæstet.

Skærpet regler for fart, når det blæser

Siden viste en undersøgelse fra Havarikommissionen, at der kan være risiko for, at sættevognene ikke låses forsvarligt fast til lommevognen.

Trafikstyrelsen har efter ulykken skærpet reglerne for, hvor hurtigt godstog må køre, når det blæser.

Derfor skal hastigheden for godstransport med vindfølsomme køretøjer sættes ned til 80 kilometer i timen, når vindstyrken når stiv kuling. Det svarer til 15 meter i sekundet.

Ved stormende kuling - 20 meter i sekundet - forbydes godstransport med vindfølsomme køretøjer.

Ved storm - 25 meter i sekundet - er al godstransport forbudt.

Tidligere skulle al godstrafik først nedsætte hastigheden til 80 kilometer i timen, hvis det blæste mere end 21 meter per sekund.

Ritzau

Læs mere:

Annonce

Annonce

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Vi holder sommerferie men...
    Vi holder sommerferie men...

    Henter…
  • Margethe Vestager taler til EU's kokurrencekommission, februar 2019. Photo by Aris Oikonomou / AFP.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?
    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?

    Henter…

    Dagens politiske special kigger på magtfordeling og nye poster i politik, både i Bruxelles og Danmark. EU har fået nye topchefer, og herhjemme har Mette Frederiksen tildelt sin særlige rådgiver, Martin Rossen, en magtfuld position i Statsministeriet. Er det et demokratisk problem?

  • Campingpladsen på årets Roskilde Festival er åbnet og deltagerne fester mellem teltene indtil pladsen åbner onsdag.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn
    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn

    Henter…

    Campingområdet på Roskilde Festival er et parallelsamfund - en by af luftmadrasser, øldåser og efterladte lattergaspatroner. En stærk kontrast til de unges strukturerede hverdag. Men hvordan føles friheden? Og hvordan er det lige med kærligheden, når intet er, som det plejer?

Forsiden