0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

»Jeg kan godt forstå, at man reagerer stærkt på det som forælder«

Danmarks Lærerforening vil have skrottet trivselsmåling blandt eleverne - den gør mere skade end gavn.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Peter Klint
Foto: Peter Klint

Lærerne oplever ingen værdi for trivslen i den store nationale trivselsmåling. Til gengæld oplever de en voksende mistillid blandt forældre og elever. Her er vi på Fløng Skole.

Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Over en halv million folkeskoleelever bliver igen i år bedt af staten om at besvare personlige spørgsmål om deres trivsel og udvikling. Svarene, der indtastes digitalt via det såkaldte Uni-Login, bliver gemt sammen med barnets cpr-nummer på ubestemt tid i Undervisningsministeriets database og i Danmarks Statistik.

Formålet med den årlige nationale trivselsmåling, der i maj og juni gennemføres for femte gang, er at styrke det lokale arbejde med elevernes trivsel, følge udviklingen i trivslen nationalt samt give adgang til at registerforske i elevernes udvikling.

Men trivselsmålingen lever ikke op til sine velmenende formål og gør mere skade end gavn, hvorfor politikerne bør droppe undersøgelsen, siger Danmarks Lærerforening.

»Skrot trivselsmålingen. Den giver ikke nogen mening ude i klasserne. Tværtimod skader målingen tilliden mellem skole og hjem og fjerner tid og fokus fra det egentlige trivselsopbyggende arbejde«, siger Jeanette Sjøberg, formand for undervisningsudvalget i Danmarks Lærerforening.

Forældre og elever ført bag lyset

Efter Politikens afsløringer af statens og kommuners kritisable orientering om og håndtering af undersøgelsen har der været stor virak om den nationale trivselsmåling. Det er således kommet frem, at elever og forældre er blevet vildledt om, at trivselsmålingerne var »anonyme«. Samtidig har en række kommuner i strid med loven brugt børnenes følsomme svar til at følge individuelt op på dem.

Det fik sidste år undervisningsminister Merete Riisager (LA) til midlertidigt at give elever mulighed for at svare anonymt på papir. Samtidig stillede hun elever og forældre i udsigt, at eleverne fremover ville få permanent mulighed for at svare anonymt i trivselsmålingen. Men efter forhandlinger med forligsparterne kan ministeren nu ikke holde sit løfte.

Det er lærerne blandt Danmarks Lærerforenings 67.000 undervisende medlemmer, som gennemfører trivselsmålingen i klasserne og forsøge at forklare formålet bag til forældre.

Jeanette Sjøberg fortæller, at lærerne som følge af hele affæren har oplevet bekymrede forældre og elever.

»Reaktion