0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Sådan bliver Femern-forbindelsen

Med den 18 kilometer lange Femern-forbindelse kommer turen fra Danmark til Tyskland til at tage 10 minutter.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Femern-forbindelsen har været nogle år undervejs, siden Folketinget vedtog projektet i april 2015. Den er blevet godkendt af EU, krævet undersøgt igen og derefter godkendt igen.

Fredag har et politisk flertal i Folketinget givet projektet grønt lys, så byggeriet kan begynde fra næste år.

Læs mere om forbindelsen her:

  • Forbindelsen mellem Rødbyhavn på Lolland og Puttgarden på den tyske ø Femern bliver cirka 18 kilometer lang.
  • Det vil tage 10 minutter at køre igennem tunnelen i bil og 7 minutter i tog. I dag tager overfarten på samme strækning 45 minutter.
  • I tunnelen af beton skal der være en tosporet motorvej og en tosporet elektrificeret jernbane.
  • Prisen anslås til at være 57,9 milliarder kroner.
  • Det er planen, at byggeriet skal stå færdig i midten af 2029.
  • Forbindelsen skal betales af dem, der skal bruge den - på samme måde som Storebælt- og Øresundsforbindelsen finansieres.
  • Femern-tunnelen og de danske landanlæg finansieres, bygges og drives af Danmark, som også får alle indtægter fra trafikken gennem tunnelen.
  • EU har udnævnt Femern-forbindelsen til et prioriteret projekt, da det ifølge unionen kan fjerne en flaskehals mellem Skandinavien og resten af Europa. EU har derfor støttet projektet med »et betydeligt milliardbeløb«.
  • I juli 2015 afgjorde EU-Kommissionen, at byggeriet - der dengang indeholdt en del mere statsstøtte - ikke var konkurrencestridigt.
  • I 2018 afgjorde EU-Domstolen, at EU-Kommissionen igen skulle undersøge, om der skulle bruges for mange statslige midler på byggeriet.
  • I marts 2020 godkendte EU-Kommissionen igen finansieringen.

Kilde: Femern A/S, Sund og Bælt.

Ritzau

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce