0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Eksperter i flysikkerhed troede ikke deres egne ører: »Vores chef havde lige skjult alvoren over for piloterne, hvis liv var på spil«

Det har i månedsvis været kendt for administrerende direktør, at lufthavnen gav urigtige oplysninger om brud på sikkerheden til piloter og flyselskaber.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Nima Taheri
Foto: Nima Taheri
Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

De to eksperter i flysikkerhed Robert Strauss og Camilla Rosenquist troede ikke deres egne ører. Deres nærmeste chef havde på et centralt møde med Københavns Lufthavns nære samarbejdspartnere netop meddelt, at der reelt aldrig havde været fare på færde, selv om lufthavnen i adskillige omgange havde fundet løsrevne og smadrede banelys på start- og landingsbaner.

»Jeg kan huske, at jeg fangede Camillas og vores tredje kollegas blik. Det var tydeligt, at de ligesom mig var chokerede. Vores chef havde lige skjult alvoren over for piloterne, hvis liv var på spil, når sikkerheden på banerne ikke var i orden«, siger Robert Strauss.

»Samtidig var det også en underkendelse af de konklusioner, vi havde nået efter måneders arbejde med sagen«, siger han.

Det centrale møde fandt sted 17. december 2019, og forummet var det såkaldte runway safety team, som består af Københavns Lufthavn og de vigtigste virksomheder, som opererer på banerne. Blandt dem er flyselskaber, eksempelvis SAS, Norwegian, Danish Air Transport, og Naviair, som står for driften på banerne, herunder kontroltårnet.

Robert Strauss og Camilla Rosenquist havde netop skrevet under på og afleveret deres hændelsesudredning om de løsrevne banelys.

Deltag i debatten nu

Det koster kun 1 kr. at få fuld adgang til Politiken, hvor du kan læse artikler, lytte til podcasts og løse krydsord.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter