0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Martin Lehmann
Foto: Martin Lehmann

Bargigant giver unge præmier for hård druk

Rekom, der ejer stribevis af barer i de store byers festgader, opererer med koncepter, der præmierer kunder for druk. Selskabet peger selv på, at de »opfordrer til ansvarligt alkoholindtag«. Alkoholreklamenævnet vil nu undersøge sagen.

Drik dig til Ridder af Guldhornene. 10 store fra fad. Få eget skilt i baren«.

Sådan lyder det faste koncept fra Café Guldhornene – en barkæde i København, Aarhus og Aalborg – som den danske nattelivskoncern Rekom står bag. Hvis en af stedets gæster drikker 10 store fadøl eller 10 Somersby cider – 12-15 genstande – på samme dag, får kunden sit navn med dato op at hænge på et messingskilt i baren.

Rekom har udviklet sig til Nordeuropas største barkæde, der med sine knap 200 barer i seks lande og en stor kapitalfond i ryggen forventer en omsætning på 2 milliarder kroner i 2022. I Danmark har koncernen knap 100 barer i landets store byer, heraf 34 i det indre København, primært koncentreret om feststræderne Vestergade og Gothersgade.

I strid med branchens kodeks

25. september inviterede barkæden til eventet ’Morgenridder på Guldhornene’. Ved at møde frem mellem 10.00 og 12.00 kunne gæster for 199 eller 299 kroner få henholdsvis 10 store fadøl eller cider samt morgenbrød, kaffe og en cheeseburger, for »hvad er bedre end at starte dagen med en omgang morgenridder?«, som det lød på eventsitet Billetto.

Foto: Screenshot fra Billetto.dk

Arrangementerne bliver markedsført, selvom Café Guldhornene og dermed Rekom har fået kritik af Alkoholreklamenævnet for præcis samme koncept om at »drikke sig til ridder«. Nævnet er branchens selvregulerende organ, der definerer god markedsføringsskik i lovens forstand, og retningslinjerne siger klart, at markedsføring af alkohol ikke må opfordre til et stort eller umådeholdent forbrug, ligesom modtageren ikke må få et indtryk af, at alkoholindtag giver styrke eller succes. Begge regler overtrådte Rekom-baren:

»Uanset længden af aktiviteten opfordres der til, at samme gæst drikker 10 store fadøl i løbet af åbningstiden. Det er på den baggrund nævnets vurdering, at markedsføringsmaterialet opfordrer til et umådeholdent forbrug«, lyder det i afgørelsen fra marts 2020, der også siger, at gæsten med et tilbudt skilt med sit navn på i baren, »vil opnå en belønning, hvilket kan sidestilles med, at indtagelse af alkohol giver succes«.

På Ridderafguldhornene.dk kunne man, indtil Politikens henvendelse til Rekom, finde denne reklame.

Jan Trzaskowski, professor mso i markedsføringsret ved CBS, siger, at nævnets afgørelse lader til at være blevet negligeret:

»Ved at drikke dig i hegnet får du et ’badge of honor’, og ifølge nævnets praksis er det ikke tilladt på den måde at opfordre til og belønne et ikke ubetydeligt alkoholindtag«.

Alkoholreklamenævnets formand, Marlene Winther Plas, skriver i en kommentar til Politiken, at det kan indbringes for Forbrugerombudsmanden eller domstolene, hvis en erhvervsdrivende ikke følger op på nævnets kritik:

»Vi vil undersøge den konkrete sag nærmere i Alkoholreklamenævnet«.

Bryggeriforeningen er medlem af nævnet, og her forventer man at drøfte de oplysninger, som Politiken i dag bringer frem:

»Markedsføring af vores medlemmers produ