0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

København vil sløjfe p-pladser for at give plads til private bycykler og elløbehjul

Efter tre års ballade om private firmaers cykler og senest løbehjul, der kan lejes via mobilen, prøver Københavns Kommune nu at regulere branchen. Men cykelhandlerne raser over, at udlejerne af køretøjer på gader og veje ikke skal betale for at bruge det offentlige rum til at drive forretning.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Finn Frandsen
Foto: Finn Frandsen

Cykelhandler Yael Bassan var med til at arrangere tirsdagens protestparkering af lejecykler foran transportminister Ole Birk Olesens ministerium. Hun er vred over, at ministeren vil give firmaer med lejecykler og løbehjul lov at stille deres køretøjer over alt, så længe der ikke findes et kommunalt regelsæt for dem.

København
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
København
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Man kunne godt forledes til at tro, at enden på 'Den Store Københavnske Cykelfejde' nu nærmer sig.

I så fald afsluttes mere end tre års til tider anarkilignende tilstande, hvor privatejede orange bycykler fra firmaet Donkey Republic og senest eldrevne udlejningsløbehjul har stået på gader og stræder til irritation for både Københavns Kommune og byens cykelhandlere, der tjener penge på at udleje cykler fra deres butikker og fra byens hoteller.

Kommunen prøver ellers at skabe fred ved nu at komme med et længe ventet forslag til et sæt regler for, hvor de mange køretøjer, som kan lejes via mobilapps, skal stå. Og hvordan der holdes justits med dem.

Men Yael Bassan er ikke helt tilfreds. Hun er cykelhandler og -udlejer med en stor forretning ved Københavns Havn, og hun kalder det »unfair konkurrence«, som har stået på i så mange år.

»Det er topprovokerende, at der stadig ikke er blevet grebet ind, og at kaosset fortsætter«, fastslår Yael Bassan cirka 200 meter væk fra det kontor i ministeriet ved Frederiksholms Kanal, hvor transportminister Ole Birk Olesen (LA) residerer, og hvor hun og andre fra cykelhandlerbranchen aktionerede tirsdag.

Bliv en del af fællesskabet på Politiken

Det koster kun 1 kr., og de hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Prøv nu

Annonce

Læs mere

Læs mere