0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Venstre vil bruge 30 millioner kroner på at vinde valget - data-specialist advarer: »Man kan simpelthen omvende folk til at støtte dit parti«

Venstre er klar til at bruge mere end 30 millioner kroner på den kommende valgkamp, men afviser, at penge vinder valg. Søren H. Dinesen, der til daglig sælger big data til partier på Christiansborg, er uenig - og bekymret.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Jens Dresling
Arkivfoto: Jens Dresling

Venstre mener, at det i sidste ende er politik og person, der er vejen frem til en valgsejr og ikke penge.

Politik
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Politik
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Mange partiers kampagnemaskiner er allerede tændt. Borgernes personlige data spiller en nøglerolle, når man skal vinde et valg. Og Venstre er klar til at bruge »langt mere end 30 millioner kroner« på den kommende valgkamp. Det siger partisekretær Claus Richter i Politikens politiske podcast ’Nedtælling til valget’.

»Det er dyrt at lave valgkamp i Danmark. Vi kommer i hvert fald til at bruge langt over 30 millioner kroner på næste valgkamp – måske også mere end det«, siger Claus Richter.

Et af de værktøjer, som partierne i høj grad benytter sig af, kaldes geomapping. Partierne køber sig til data om borgere i bestemte områder. Hvor mange børn har de? Har de en eller flere biler? Hvad tjener de, og hvilken uddannelse har de taget? De store mængder data analyseres, og derefter ved partierne, hvor i Danmark der bor vælgere, som de kan omvende – altså rekruttere til at stemme på præcis deres parti.

»Vi har brugt geomapping i mange, mange år til at tilrettelægge vores kampagner. Det er et ret effektivt værktøj til eksempelvis at lave husstandsomdeling. Noget kan man have en mavefornemmelse af, men man kan også bruge det som guideline«.

»Der er nogle steder, hvor vi kan se, at der er nogle potentielle blå vælgere, som vi kan tage fat i«, siger Claus Richter.

Bliv en del af fællesskabet på Politiken

Det koster kun 1 kr., og de hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Prøv nu

Annonce

Madsen & Magten

  • Jens Dresling

    Masserne & Magten

    Henter…

    Baglandet tvivler på statsministeren, men Netto elsker Mette, og hendes fjender har overgivet sig

  • Gregers Tycho

    Masserne & Magten

    Henter…

    Borgens svære parforhold, et håndtryk og et forlist venskab

  • Jens Dresling

    Masserne & Magten

    Henter…

    Lyt til Madsen & Magten: Hummelgaard har kittel-angst, Mette F. har kirke og killinger, og Rohde har kristendommen

Annonce

For abonnenter