Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Marie Mørks Skole i Hillerød har ligesom en række andre skoler forbudt mobiltelefoner i skoletiden. I stedet spiller eleverne bold eller skak i frikvarteret, her elever fra 7. klasse. Efter skoletid får eleverne deres telefoner tilbage.
Foto: Nanna Navntoft

Marie Mørks Skole i Hillerød har ligesom en række andre skoler forbudt mobiltelefoner i skoletiden. I stedet spiller eleverne bold eller skak i frikvarteret, her elever fra 7. klasse. Efter skoletid får eleverne deres telefoner tilbage.

Uddannelse
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Mange skoler har forbud mod mobiltelefoner

Minister lader skoler stå for reglerne for brug af mobil. 12 procent af skolerne har ikke en mobilpolitik.

Uddannelse
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Den kan være svært at lægge fra sig, når hele verden byder sig til gennem nogle få klik på mobilen. Problemet er, hvis trangen til at samle mobiltelefonen op indfinder sig, mens man burde koncentrere sig.

Derfor har en række grundskoler og ungdomsuddannelser en mobilpolitik for elevernes brug ifølge en ny stikprøveundersøgelse fra Undervisningsministeriet.

Det er kun 33 ud af 271 adspurgte skoler, der ikke har en politik. Det svarer til 12 procent. 224 skoler har en politik på området, mens 14 skoler har svaret enten 'andet' eller 'ved ikke' på spørgsmålet.

Det er vigtigt med klare regler, for den gode undervisning kræver ro og plads til fordybelse, mener undervisningsminister Merete Riisager (LA).

»Det er meget, meget positivt, for der er ingen tvivl om, at der er behov for ro i klasselokalet, så eleverne kan lære noget, og at man i frikvarteret kan være sammen og bevæge sig«, siger hun.

Hun afviser, at langt flere skoler burde have en politik.

Danmark er et af verdens mest digitaliserede samfund. Derfor er udfordringen, at digitale redskaber kan stjæle opmærksomhed i klasselokalet.

Børns brug af mobiltelefoner i skoletiden har været diskuteret, siden det franske parlament i sommer vedtog et forbud.

En tidligere undersøgelse pegede på, at elever på ungdomsuddannelser ofte brugte mobiltelefoner eller computere til formål, der intet har at gøre med undervisningen.

Som eleverne bliver ældre, går de fra folkeskolen til en ungdomsuddannelse, men det er rent faktisk de ældre uddannelsesinstitutioner, der kan lære af de yngre.

»Når man kigger på grundskolen, er man godt i gang, og man arbejder hele tiden med at inddrage den nyeste viden«.

»Når man kigger på ungdomsuddannelserne, er der stadig noget vej at gå, dem er jeg i virkeligheden mere bekymret for«, siger ministeren.

Det er svært at pege på, hvad det skyldes, men ministeren har alligevel et bud.

»Det er, fordi eleverne er ældre, og lærerne og rektorerne viger måske lidt tilbage for at lave nogle håndfaste politikker, men unge mennesker har også brug for ro«, siger hun.

Den nye undersøgelse viser også, at 23 procent af de adspurgte folkeskoler har en politik om at indsamle elevernes mobiltelefoner om morgenen. På tværs af ungdomsuddannelserne er det ikke en udbredt praksis.

»Det er rigtig fornuftigt, hvis man har taget en snak med forældrene og skolebestyrelserne«, siger ministeren.

På spørgsmålet om, hvordan hun som minister vil sikre sig, at skolerne har en effektiv politik, svarer hun, at det må være op til skolerne selv.

Både De Radikale og Socialdemokratiet har tidligere ytret ønske om en lov på området, som skal fastlægge regler for mobiltelefoner for alle landets skoler.

Men det afviser en række andre partier, da det bør være noget, skolerne selv kan klare.

Undervisningsministeriet går nu i dialog med skolerne for at afdække behov for viden og værktøjer i arbejdet med at opstille rammer.

Elevorganisationen Danske Skoleelever er kritisk over for, at flere folkeskoler indsamler mobiltelefoner om morgenen, fortæller formand Sarah Gruszow Bærentzen.

Det løser kun problemet med, at eleverne har svært ved abstrahere fra mobilen, når undervisningen står på, lyder det.

»Mobiltelefonen skal bruges som et aktivt redskab i undervisningen. Men det skal tilkobles digital dannelse, så man både ved, hvordan man agerer på den og abstraherer fra den«, siger hun.

ritzau

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Hør Politikens valg-podcast: En uge med store overraskelser og et ungdomsoprør
    Hør Politikens valg-podcast: En uge med store overraskelser og et ungdomsoprør

    Henter…

    Politisk kommentator Kristian Madsen og politisk redaktør Anders Bæksgaard samler op på ugens vigtigste valg-begivenheder.

  • Skyline, København.

    Politikere i Københavns kommune sagde i denne uge nej tak til H.C. Andersen Adventure Tower, som ifølge planen skulle ligge i Nordhavn og række 280 meter op i luften. Det var alligevel for højt, men de seneste årtier er de høje huse faktisk begyndt at skyde i vejret igen. Hvorfor er de tilbage? Og hvad sker der med en by, når dens huse bliver højere end kirkespir og rådhustårne?

  • Du lytter til Politiken

    Julian Assange og turen nedad
    Julian Assange og turen nedad

    Henter…

    WikiLeaks-stifteren Julian Assange blev i årevis hyldet for at starte en demokratisk revolution med sin whistleblower-platform. Siden da er han stukket af fra anklager om voldtægt i Sverige og blevet beskyldt for at samarbejde med russerne. Han har haft politisk asyl på Ecuadors ambassade i London i syv år, men i sidste uge blev han smidt på porten og anholdt af det britiske politi. Er Assange en helt eller en skurk? Og hvordan ser fremtiden ud?

Forsiden