Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Emilia Therese
Foto: Emilia Therese

Gulnare (Özlem Saglanmak) pirrer den forelskede Aladdin (Alvin Olid Bursøe) i Christian Lollikes opsætning af ’Aladdin’ på Det Kgl. Teater.

Erotik
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Aladdin og den forunderlige ... rosenknop! Guldalderdigter flirtede med sproget, så man rødmer ved gensynet med den tungt duftende blomstermetaforik

Men er han fræk? I hvert fald fræk nok til, at Adam Oehlenschlägers dramatiske eventyr ’Aladdin eller den forunderlige lampe’ nu opføres på Det Kgl. Teater, skriver Lise Garsdal i denne klumme.

Erotik
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

De gnider og gnubber, og forunderlige ting sker i Oehlenschlägers ’Aladdin’. Ja, det er selvfølgelig den gamle kobberlampe, som er genstand for det ihærdige gnubberi, der i sig selv rummer en vis erotisk energi. Men det er jo også begæret – efter rigdom, lykke, livet selv og ikke mindst sultanens smukke datter Gulnare, der får den purunge knøs til at fremkalde ’Lampens Aand’ igen og igen. »En stor, men velskabt Kæmpe«, lyder Oehlenschlägers regibemærkning i øvrigt til denne lampeånd, som vil han sikre sig, at vi fra først til sidst mærker viriliteten springe af siderne.

Få fuld adgang om mindre end 2 minutter

De hurtigste bruger mindre end 1,3 minutter på at blive abonnent

Bliv abonnent for 1 kr

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden