0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Aladdin og den forunderlige ... rosenknop! Guldalderdigter flirtede med sproget, så man rødmer ved gensynet med den tungt duftende blomstermetaforik

Men er han fræk? I hvert fald fræk nok til, at Adam Oehlenschlägers dramatiske eventyr ’Aladdin eller den forunderlige lampe’ nu opføres på Det Kgl. Teater, skriver Lise Garsdal i denne klumme.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Emilia Therese
Foto: Emilia Therese

Gulnare (Özlem Saglanmak) pirrer den forelskede Aladdin (Alvin Olid Bursøe) i Christian Lollikes opsætning af ’Aladdin’ på Det Kgl. Teater.

Erotik
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Erotik
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

De gnider og gnubber, og forunderlige ting sker i Oehlenschlägers ’Aladdin’. Ja, det er selvfølgelig den gamle kobberlampe, som er genstand for det ihærdige gnubberi, der i sig selv rummer en vis erotisk energi. Men det er jo også begæret – efter rigdom, lykke, livet selv og ikke mindst sultanens smukke datter Gulnare, der får den purunge knøs til at fremkalde ’Lampens Aand’ igen og igen. »En stor, men velskabt Kæmpe«, lyder Oehlenschlägers regibemærkning i øvrigt til denne lampeånd, som vil han sikre sig, at vi fra først til sidst mærker viriliteten springe af siderne.

Og det gør vi. Den traditionelle mandighed, om man så må sige, ligesom »den unge Rose« Gulnare strutter af en velafprøvet kvindelighed: »smækker, rød og hvid og rund«. Så kan den næsten ikke blive mere dansk, selv om Oehlenschläger ellers eksporterede sit læsedrama til 1001 nats eventyrland for at tilføre vor nationalarv lidt varmblodet pep. Nå, men om Aladdin og Gulnares bryllup – og kødelige forening – handler en hel del af dette østerlandske udstyrsstykke altså om, men først skal de to mødes:

Den fattige Aladdin gemmer sig bag en marmorpille for at få et glimt af prinsesse Gulnare, der er på vej i bad, ledsaget af sin amme.

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden