Anmeldelse: Makaroniens hemmelighed

Hvorfor gå på restaurant og mest bruge munden til at snakke med? Når Enrique Vargas laver madteater, foregår det i et sansevækkende mørke, der sætter gang i gæsternes indre teater.

Kultur

Vil du høre hemmeligheden?

Den lille kvinde bøjer sig med en fortrolig hvisken ind over bordet med den hvide dug.

Der er intet, jeg hellere vil. Hvorfor ellers storme op under taget i Mejlgade i Aarhus, dampende af forventning? Det er nemlig ikke hvilken som helst hemmelighed, men »the secret of the macaroni«.

Breder sig som gærdej Når de i alt 32 heldige publikummer er mødt op denne sene aften, gælder det et fænomen, der er i færd med at brede sig som gærdej natten over: madteater.

Teatro de los Sentidos hedder aftenens værter, kendt for at lave store sanselabyrinter, som både århusianere og københavnere med stor fryd tidligere har fået chancen for at forvilde sig rundt i.

På restaurant Svineriet - med substantiel håndsrækning fra dens ekspertkokke - har lederen af gruppen Enrique Vargas og instruktøren Gabrielle Salvaterra skabt en anderledes form for sanselabyrint.

Med kniv gennem smagens mysterier
Som appetizer giver en lille kvinde os en kniv i hånden, så vi selv - blandt et overdådigt udvalg af suppeurter, alskens grønt, krydret, stærkt og saftigt - kan snitte, hakke, skrælle og lugte os vej frem til smagens mysterier.

Til sidst vælger hver enkelt et lille stykke særligt duftende, minderigt råstof og kommer det ned i en lillebitte metalæske: en erindringsamulet. Derefter går turen ind i sansernes nat. Det egentlige ’Måltid’ foregår i bælgravende mørke.

Lyd minder om de andre gæster
Med bind for øjnene bliver jeg ført til bords af blide hænder, der med lette strøg fører mine hænder til skylleskål, bestik og et lunt stykke brød. Der er indbydende varmt i rummet, lugten af pejsebrænde kildrer i næsen.

Hænderne finder frem til noget vådt og varmt: suppe. Lyden af skeer, der ihærdigt skraber hen over tallerkenbunden, minder diskret om de andre gæster - vi er nok enige om, at det er en god suppe.

Senere er det små hårde stykker, jeg får fingrene i, samt noget blødt, der krøller sig og nogle små, runde tingester - pære, kalv og salte nødder. Der er ting, som munden er mindre vild med: når store gryn gopler mod ganen som var det fiskeøjne, eller når det stykke trøffeldessert, jeg havde gaflet, viser sig at være en stærk, snasket ost.

Sanserne i højt beredskab
Aldrig har jeg smagt så intenst på noget måltid. Plejer man ikke også at lukke øjnene, når man rigtig skal smage efter?

Sanserne er i højeste beredskab. Årvågne, pirrede, lidt på vagt og saligt nydende.

’Måltidet’ er ren wellness-massage - også af lugt-, høre- og følesans. En duft af cedertræ bølger pludselig forbi mine næsebor, ligesom servietten har sin egen krydrede duft, stærkere end lavendel - nellike? Det er nu heller ikke hvilken som helst forestilling, der kan prale af at have tilknyttet en »duftdesigner«.

Tavsheden hersker
Indimellem strejfer en let hånd min skulder, som havde en engel en finger med i spillet. Og der går i videre forstand mange engle gennem stuen. For her hersker der tavshed.

Til gengæld er der en salig lyd af flaskepropper, der springer, brød der brydes, knive der hakker og vand, der plasker. Lydscenariet fuldendes af fjerne børnestemmer, galende haner og stille musik, der sender erindringen på langfart. Hvad kan slå ens eget indre teater?

Et klimaks er tilmed indlagt: omsider får vi bindet fra øjnene....og der er stadig bælgmørkt omkring os. Først til sidst får vi rummet at se, når en kvinde ved en enlig lampe snuser til erindringsæskerne.

Fantasien var bedre

Det er nu lidt af et antiklimaks. Jeg ville helst have bevaret rummet, som det så ud inde i mit hoved. Da var det rundt, ligesom smagsoplevelsen og hele ’Måltidet’ var det. Rundt, intimt og bredt favnende.

Og hvad var så makaroniens hemmelighed?

»Sugar!«, bare en lille snert til at bringe gløden frem i tomaterne. Glødende fyldt til randen af sanseindtryk sejler jeg ned ad trapperne og ud i natten, milevidt fra festugehordernes øllede spor.

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden