Der er fuld kraft på de voldsomme scenerier, når Valhallaserien  slutter med et brag i 'Vølvens syner'.  Tegning: Peter Madsen

Der er fuld kraft på de voldsomme scenerier, når Valhallaserien slutter med et brag i 'Vølvens syner'. Tegning: Peter Madsen

Kultur

Valhalla ender i Ragnarok på tirsdag

Tegneren Peter Madsen udgiver det 15. og sidste album om Thor, Loke og de andre nordiske guder i Valhalla.

Kultur

Peter Madsen spidser munden i små ryk, mens han sender skitseblyanten hen over papiret.

I rasende, rytmisk rutineret fart. Først let og prøvende, så med en sikker, mørk streg, der på få sekunder giver liv til et par kuglerunde øjne.

På mindre end et minut lader tegneren en velkendt og spillevende Loke blotte tænderne i et skummelt grin på det hvide papir.

Måske for sidste gang, hvem ved?

I hvert fald har Peter Madsen sat den afsluttende streg i det, man vist godt kan tillade sig at kalde for hans livsprojekt, når 15. og definitivt sidste bind af Valhallaserien udkommer på tirsdag.

»De vigtigste myter er nu genfortalt« Siden første album kom i 1979, har han sammen med manuskriptforfatter Henning Kure og de øvrige medarbejdere på Valhallaholdet gjort de nordiske guder til allemandseje gennem hæsblæsende fortællinger og karakteristisk penneføring.

Rundt omkring ham flyder blyantsskitser og pangfarvede akvareller.

Odin, Thor, Tjalfe, Røskva og Jætter i alskens afskygninger er spredt ud over det skrå tegnebord i hjørnet af det gule lavloftede baghus i centrum af Silkeborg, hvor Peter Madsen har arbejdet intenst med de sidste detaljer hen over foråret.

»Målet med projektet har været at genfortælle de vigtigste myter i den nordiske mytologi, og det synes vi, vi har vi gjort nu«, siger han, mens han forsigtigt klapper forsiden af den sidste udgivelse i rækken, ’Vølvens syner’.

Selvstændig fortolkning
Vemodet er til at få øje på, men Peter Madsen forsikrer, at det overskygges af glæden ved at have fuldbragt projektet med fuld energi.

Med et brag af et ragnarok, selvfølgelig.

Og ligesom mange af de andre myter bliver fortællingen om gudernes dommedag udlagt i makkerparret Kure og Madsens helt egen fortolkning.

»For os har det ikke bare handlet om at finde de gamle myter og så sætte nogle billeder og talebobler til dem. Myter er altid blevet genfortalt, og den fortælletradition vil vi gerne være en del af. Derfor har det interessante for os været at tolke historierne og bringe dem op til vores tid«, fortæller Peter Madsen.

Kaoskræfter
Netop denne nutidige twist har alle dage været en vigtig del af processen.

Helt tilbage fra det første album, ’Ulven er løs’, hvor Fenrisulven brød ud af sit fangenskab og skabte rav og ravage i Asgårds idyl.

»Vi tolkede myten som en fortælling om en kaoskraft, der var sluppet løs i et velordnet samfund, inspireret af to meget forskellige kræfter, Christiania og Baader Meinhof, der dengang satte det etablerede samfund på prøve. Albummet blev vores kommentar til de ting, der skete omkring os«, fortæller Peter Madsen.

Han har siden sendt de politiske budskaber i baggrunden til fordel for stadigt mere komplekse personskildringer.

For selv om tegneserier umiddelbart kan virke som let underholdning for dem, der ikke gider læse bøger, er det et medie, der kan indeholde mange nuancer og finesser, forklarer Peter Madsen.

»Man kan sige utroligt meget med farver og små detaljer, og vi har arbejdet meget bevidst med at give vores figurer nye lag og facetter hen ad vejen. Som Thor, der går fra at være en bondsk klumpedumpe til en mere heroisk kampgud. Eller som menneskedrengen Tjalfe, der starter som et genert barn og udvikler sig til en selvsikker ung mand«.

Opdaget allerede i gymnasiet
Det er den mulighed for at fortælle historier, der har interesseret Peter Madsen, siden han begyndte at sætte sine tegninger sammen som 12-13-årig.

Dengang var tegneseriemediet for alvor ved at blive stort i Danmark, og der gik ikke længe, før anerkendte danske tegnere fik øje på det unge talent.

Peter Madsen gik stadig i gymnasiet, da han blev ringet op af Henning Kure, forlagsredaktør på Interpresse, der siden er blevet til Carlsen Comics.

Inspireret af tidens populære udenlandske tegneserier som Lucky Luke, Tintin og Asterix havde han fået ideen til at skabe en dansk serie over den nordiske mytologi.

»Det var fantastisk at arbejde med. De karikerede figurer og ikonografiske tegninger passer godt til myterne, der på en gang har dramatik, visdom og masser af humor. Det er perfekt til en tegneserie«, fortæller Peter Madsen, der alligevel blev blæst tilbage af den overvældende succes, første udgivelse i Valhallaserien fik.

Første oplags 25.000 eksemplarer blev revet ned fra hylderne, og albummet har siden solgt mere end 100.000 eksemplarer.

Leger sig ind
Men på trods af den varme modtagelse og udsigten til at lave mange flere Valhallategninger valgte dengang 20-årige Peter Madsen at spille sine kort sikkert.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Han kastede sig over lægestudiets tunge bøger, som han holdt åbne i otte semestre, indtil arbejdspresset fra den stadigt voksende Valhallasucces tvang ham til at vælge.

»Tegneserierne vandt, men jeg er glad for, at jeg blev ved med at læse så længe. Havde jeg fra starten tænkt, at jeg skulle være tegner, var jeg gået efter det professionelt. Men fordi jeg brugte det som hobby, kunne jeg lege mig ind i det og kun gå efter det, jeg syntes var sjovt«.

Den taktik har tegneren fulgt siden.

»Privilegeret«, som han siger, over at tegne en serie, der har givet ham godt med smør på brødet gennem tre årtier.

Han har aldrig taget en tegneuddannelse, men har holdt talentet ved lige med croquiskurser og utallige skitser.

»Man kan godt sige, jeg har uddannet mig selv. Jeg bruger min skitseblok, som andre bruger deres dagbog«.

»Jætterne kommer jo et sted fra ...«
Peter Madsen hiver en stak tegninger op af en blå lærredspose på gulvet.

Karikerede don juaner og fede turister griner til os fra destinationer fra Tromsø til Tyrkiet.

Tegnet af far Peter, mens familien slikkede sol i strandkanten.

»Jeg kan ikke lade være med at studere kroppe og personligheder og forsøge at ramme dem med blyant og papir. Jeg gemmer tegningerne i mit kartotek og finder dem frem, når jeg skal tegne nye figurer. Og jætterne kommer jo også et sted fra«, griner han.

Historien styrer

Selv om Valhallapersonlighederne har udviklet sig meget, har Peter Madsen givet liv til dem med de samme blyanter og tuschpensler, som han gjorde i slutningen af 1970’erne.

Han bliver dog gladere og gladere for den store Mac-computer, han anskaffede sig for et par år siden for at udforske nye udtryk og teknikker.

Men essensen er stadig historien i de 5-600 billeder, han har lavet til hvert af de 15 album, understreger han. »Folk siger altid: Wauw, du har tegnet mange tegninger, det må have været svært. Men det er som at sige til en komponist, at det må have været svært at tegne alle noderne i hans symfonier. For det er jo ikke rentegningen og farvelægningen af de enkelte billeder, der er det vigtige. Det handler om, hvordan de spiller sammen«. Peter Madsen kører hånden hen over ’Vølvens syner’.



Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Ny serie er på vej Han har svært ved at skjule sin begejstring over seriens finale, hvor billedmusikken efter tegnerens egen mening spiller forrygende.

Og med de vigtigste myter fortalt lægger han guderne på hylden med ro i sindet.

Eller ro er måske så meget sagt.

Peter Madsen har nemlig allerede kastet sig ud i en ny epoke af sit tegnerliv. Sammen med konen, Sissel Bøe, udgiver han i næste uge de tre første bøger i billedbogsserien om troldeungerne Paja og Pajko.

»Fra at tænke på guder hele tiden, tænker jeg nu på alt, der har noget troldsk over sig«, siger Peter Madsen og smiler af sig selv ved tanken om det arbejde, der nok altid vil fylde en stor del af hans liv.

»Det er på én gang gevinsten og prisen. Hvis det, jeg laver, skal påvirke andre, bliver jeg selv nødt til at være dybt grebet af det«.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce