0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Sky Radio behøver ikke lave egen nyhedsredaktion

Sky Radio har ikke tænkt sig at lave sin egen nyhedsredaktion, men vil bruge nyhedsbureauer. Det er i orden, har Kulturministeriet afgjort.

Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Sky Radio, der i juni vandt auktionen over den femte landsdækkende radiokanal, har nu fået Kulturministeriets ord for, at radiostationen alligevel ikke behøver at oprette en selvstændig nyhedsredaktion for at leve op til koncessionsbetingelserne.

En af betingelserne i forbindelse med driften af den nye radiokanal har været, at kanalen skulle sende mindst 1000 timers nyheder om året.

Benytte bureauer
Fra politisk side blev radioauktionen da også udråbt som garantien for, at Danmarks Radios monopol på landsdækkende radionyheder nu blev brudt.

Umiddelbart efter auktionen, hvor Sky Radio smed 432 mio. kroner på bordet for retten til at drive kanalen de næste otte år, udtalte direktøren for stationens hollandske moderselskab, Ab Trik, at kanalen ikke ville bruge penge på at opbygge en intern nyhedsredaktion, men i stedet benytte sig af nyhedsbureauer og gå efter oplæsere med lækre stemmer.

Brian blander sig udenom
Det udsagn fik straks kulturminister Brian Mikkelsen (K) til at slå fast, at Sky Radio i givet fald ville få inddraget sendetilladelsen.

Men nu har Kulturministeriet slået fast, at Radio- og tv-nævnet ikke har tænkt sig at blande sig i, om radiostationen laver sine nyheder selv eller køber dem ude i byen.

/ritzau/

Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.

Få adgang til Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.

Prøv Politiken nu

Annonce

Læs mere