0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Kommentar: Rygterne om kunstners død er stærkt underdrevne

Das Beckwerk ønsker at aflive identiteten, men retssag holder liv i ham.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Mathias Christensen (arkiv)
Foto: Mathias Christensen (arkiv)

Identitetsdød. I 2010 sagde værkfører Nielsen (stående i midten) et sidste farvel til sin uhyggeligt vellignende kopi på Assistens Kirkegård i København. Men siden er afdøde blevet gravet op og befinder sig nu i midlertidigt 'asyl' i Aarhus Kunstbygning.

Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Når manden bag Das Beckwerk i disse dage befinder sig på anklagebænken i Østre Landsret, er det en paradoksal kulmination på et af de mest radikalt egenartede kunstprojekter set længe.

Igennem en årrække har han konsekvent arbejdet på få aflivet sin identitet, en vis statsborger ved navn Claus Beck-Nielsen.

Men nu står den principielt navnløse, der i den aktuelle retssag opererer under navnet Helge Bille Nielsen, altså anklaget for at have stjålet en anden mands identitet.

Mellem fiktion og virkelighed
Det er ikke underligt, at er retssagen fra flere sider er blevet set som aftalt spil, atter en iscenesat performance fra Das Beckwerks side, nu blot med domstolene som spilarena.

Værkfører Nielsens strategi er jo at plante sine aktioner på virkelighedens scene, om det så har været i form af bøger, blogs, udstillinger, teaterforestillinger eller performanceaktioner. Igen og igen har han sat sin egen personage på spil, med hud og hår og bindestreg, og er krydset frem og tilbage mellem fiktion og virkelighed.