Jeg er undercover i en penthouselejlighed i Ørestad i København.
Her på toppen af VM Husene er jeg museumsmandens date – det, man nok kalder en nikkedukke. Foran mig står værten Solomon Lyttle. Han er godt i gang med sin anekdote:
»Damien og jeg har været venner i 18 år«.
Den lave efterårssol bader terrassen og brager ubesværet gennem de store glaspartier og trænger indenfor, dj’en lader musikken dunke løs fra lejlighedens andensal, og gæsterne konverserer på kryds og tværs over canapeer, cosmopolitans og champagne.
Penthousen er rømmet for alt, hvad der minder om møbler, og tager sig nu ud som udstillingsrum.
Her er kunst overalt, malerier, fotografi og skulpturer. Og det er grunden til, at jeg er dukket op: The Ivy giver indtryk af at repræsentere de store kanoner på den internationale kunstscene.
På invitationen står da også – foruden danske Kristian von Hornsleth – navnene på de helt store spillere på især den britiske samtidskunstscene: for eksempel Tracy Emin, Gilbert & George og så ikke mindst Damien Hirst – verdens p.t. rigeste kunstner og manden bag verdens dyreste kunstværk, det diamantbesatte titaniumkranium, som skulle have kostet omkring 100 millioner danske kroner bare i materialeudgifter.
Der skete en fejl, prøv igen senere
Der skete en fejl, prøv igen senere eller søg hjælp via vores kundecenter
Få det store overblik for 1 kr.
Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.
Læs mereEr du under 30 år og udeboende? Få halv pris her
Allerede abonnent? Log ind