0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Thriller om et skadeligt venskab er rasende uhyggelig

Franske Delphine de Vigan kommer stærkt tilbage oven på sin succes med ’Alt må vige for natten’ med en foruroligende fortælling om en forfatter, der mister sin virkelighed til fiktionen.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Henning Kaiser/AP
Foto: Henning Kaiser/AP

grænsesøgende. Delphine de Vigan leger godt og grundigt med grænsen mellem virkelighed og fiktion i bogen ’Baseret på en sand historie’.

Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Der gemmer sig flere bøger i ’Baseret på en sand historie’. Der er bogen, man som læser sidder med i hånden. Og bogen, romanens hovedperson kæmper med at forløse. Dertil kommer det eksplicitte ekko af Stephen Kings ’Misery’, der løber som en uhyggelig rød tråd gennem fortællingen.

Det er ikke let at finde rundt, og det bliver kun sværere af, at Delphine de Vigan leger med grænsen mellem virkelighed og fiktion. For er ’Baseret på en sand historie’ en roman, eller er den, som titlen lover, virkelighed?

’Baseret på en sand historie’ er, hvad der står i de Hollywood-film, der gerne vil låne lidt af virkelighedens aura. Jo, det er sandt, det skete virkelig! Det er en sensationalistisk varedeklaration, der lover autenticitet, sandhed, ægthed uden kunstige tilsætningsstoffer. Men samtidig taler vi aldrig om ’ren selvbiografi’ – derimod bruger man ofte udtrykket ’ren fiktion’. Måske er fiktionen faktisk renere end virkeligheden?

Det er de spørgsmål, romanens jegfortæller, Delphine, stiller sig selv, da hun lammes af skriveblokade efter en stor litterær succes med en selvbiografisk roman. Efter måneders bogturné og møder med glade læsere oplever Delphine en tiltagende fremmedgørelse over for sit eget skaberværk.

Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.

Få adgang til hele Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.

Prøv Politiken nu

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter