Der gemmer sig flere bøger i ’Baseret på en sand historie’. Der er bogen, man som læser sidder med i hånden. Og bogen, romanens hovedperson kæmper med at forløse. Dertil kommer det eksplicitte ekko af Stephen Kings ’Misery’, der løber som en uhyggelig rød tråd gennem fortællingen.
Det er ikke let at finde rundt, og det bliver kun sværere af, at Delphine de Vigan leger med grænsen mellem virkelighed og fiktion. For er ’Baseret på en sand historie’ en roman, eller er den, som titlen lover, virkelighed?
’Baseret på en sand historie’ er, hvad der står i de Hollywood-film, der gerne vil låne lidt af virkelighedens aura. Jo, det er sandt, det skete virkelig! Det er en sensationalistisk varedeklaration, der lover autenticitet, sandhed, ægthed uden kunstige tilsætningsstoffer. Men samtidig taler vi aldrig om ’ren selvbiografi’ – derimod bruger man ofte udtrykket ’ren fiktion’. Måske er fiktionen faktisk renere end virkeligheden?
Det er de spørgsmål, romanens jegfortæller, Delphine, stiller sig selv, da hun lammes af skriveblokade efter en stor litterær succes med en selvbiografisk roman. Efter måneders bogturné og møder med glade læsere oplever Delphine en tiltagende fremmedgørelse over for sit eget skaberværk.
Der skete en fejl, prøv igen senere
Der skete en fejl, prøv igen senere eller søg hjælp via vores kundecenter
Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.
Få adgang til hele Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.
Prøv Politiken nuEr du under 30 år og udeboende? Få halv pris her
Allerede abonnent? Log ind her