Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Bevismateriale. Den 37 centimeter høje falske Grubler-skulptur optrådte i løbet af retssagen som bevis i Københavns Byret.
Foto: Joachim Adrian (arkivfoto)

Bevismateriale. Den 37 centimeter høje falske Grubler-skulptur optrådte i løbet af retssagen som bevis i Københavns Byret.

Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Her er 3 grunde til, at auktionshus’ tidligere topledelse blev frikendt i Grubler-sag

Tre mænd blev i går frikendt for groft bedrageri med en falsk Rodin-skulptur, selvom de erkendte, at de vidste skulpturen var falsk. Forstå her, hvorfor de blev frikendt.

Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Københavns Byret afgjorde i går den spektakulære retssag om den falske Grubler. De tre mænd, to af dem tidligere direktører i auktionshuset Bruun Rasmussen, var tiltalt for groft bedrageri.

Ifølge tiltalen havde mændene forsøgt at sælge den falske bronze-skulptur til auktionshuset Christie’s, selv om de vidste, at figuren var blevet erklæret falsk af den førende autoritet på området, Comité Rodin.

Byretten fandt det ikke bevist, at de tre mænd ville sælge figuren, og derfor blev de i går enstemmigt frikendt.

Statsadvokaten har nu 14 dage til at finde ud af, om de vil anke sagen.

Men hvad lagde de to domsmænd og den juridiske dommer egentlig til grund, da de traf beslutningen om, at trioen skulle frikendes? Det står i dommen, som byretten lagde frem i går. Vi forklarer her de 3 vigtigste årsager til frikendelsen.

1. Sagens juridiske kerne: Sælge eller indlevere?

For at forstå dommen er man nødt til at forstå sagens juridiske kernespørgsmål: Forsøgte de tre mænd at sælge den falske Grubler, eller ville de indlevere den falske Grubler til en ny vurdering af dens ægthed? Det første var anklagerens påstand. Det sidste var forsvarernes.

Både anklager og forsvarere var altså enige om, at Grubleren allerede var blevet erklæret falsk af den førende autoritet på området: Comité Rodin i Paris. De var også enige om, at de tre mænd tav om den viden over for Christie’s. Så langt var også dommerne enige. Men dommerne mente ikke, at anklageren havde bevist, at de tre havde til hensigt at sælge skulpturen. At de tre ikke fortalte Christie’s, at de udmærket vidste, at figuren var falsk, var ikke noget, retten i sig selv kunne dømme de tre mænd for.

2. Mails, aflytninger og dokumenter beviste ikke, at de tre mænd ville sælge figuren

Anklageren prøvede gennem retssagen at bevise, at de tre mænd forsøgte at sælge skulpturen. Det gjorde han blandt andet ved hjælp af en række email-korrespondancer, en såkaldt salgsaftale og telefonaflytninger. Men de beviser blevet vejet og fundet for lette af dommerne. Dommerne fremhævede i stedet fem ting, der pegede imod den tolkning:

a) en mail fra 2013 fra en medarbejder i Christie’s til en af de nu tidligere tiltalte, rigmanden Per Rix. Mailen modtog Rix, efter at han havde holdt et møde med auktionshuset om skulpturen. Her skrev auktionshuset: »Det første skridt i processen vil være at vise værket til Comité Rodin for at få figuren ægthedsbestemt og få mere information om støbedatoen«.

Rix og Christie’s aftalte altså at første skridt i forbindelse med skulpturen var en vurdering, står der i dommeren.

b) I grundlovsforhøret i januar 2015 forklarede den tidligere auktionshusdirektør Claus Poulsen, at det ville være umuligt at sælge skulpturen uden Rodin Komiteens godkendelse. Den forklaring bekræftede forretningsmanden Per Rix uden at have hørt Poulsens forklaring i retten og sagde blandt andet: »Casen over for Christie’s var, at Christie’s enten på ny skulle erklære skulpturen for ægte i modstrid med Rodin-Komitéens vurdering, eller at Christie's skulle vurdere den for uægte i strid med Christie's egen tidligere vurdering. I begge tilfælde ville Christie's stå skidt«.

Retten lagde mere vægt på de tos forklaring end den tredje tiltalte Thomas Høilands forklaring, hvor han udtalte, at de tre håbede på, at Christie’s ville sætte skulpturen til salg uden igen at få den vurderet af Rodin Komiteen.

c) Vidner fra kunstverdenen, herunder direktøren fra Rodin Komiteen og vidner fra auktionshuset Bruun Rasmussen, vurderede i retten, at intet anerkendt auktionshus ville sætte en Rodin-skulptur på auktion, uden at den var blevet vurderet af Rodin Komiteen. Dommerne understregede, at de tre mænd forklarede, at de var af samme opfattelse.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

d) I et brev, som Per Rix skrev til Christie’s om skulpturen, indgik formuleringen ’to consign’. Et udtryk anklageren mente betød at sælge med støtte fra tre tolke, og som forsvarerne mente betød at indlevere. Her mente dommerne ikke, at de på baggrund af det ord alene kunne konkludere, at indleveringen skete med et henblik på salg frem for en indlevering med henblik på en vurdering.

e) På en indleveringskvittering, som forretningsmanden Per Rix modtog af Christie’s, efter han havde afleveret den falske skulptur i London, stod der, at indleveringen skete »indtil underskrevet sælgeraftale«. Det, mente anklageren, var bevis på, at mændene ville sælge figuren. Også det afviste dommerne.

3. Hvem har lidt skade af sagen?

I anklageskriftet fremgik det, at den forurettede part var auktionshuset Christie’s, som mændene henvendte sig til med den falske skulptur uden at fortælle dem, at den var falsk. Men Christie’s, der selv solgte skulpturen som ægte i 1996, indgav ikke en politianmeldelse af de tre mænd – selv om det stod klart for dem, at mændene havde undladt at oplyse, at de vidste, at skulpturen var falsk. Christie’s betragtede altså ikke sig selv som en del af sagen – det fandt dommerne vigtigt.

Foto: ADRIAN JOACHIM

Desuden tillagde retten det afgørende betydning, at mændene havde henvendt sig til netop auktionshuset Christie’s med den falske skulptur og ikke eksempelvis til en mulig interesseret privatperson. Det havde betydning, fordi Christie’s i 1996 selv havde solgt figuren som ægte, skrev dommerne.

Auktionshusetik indgik ikke i retssagen

Under retssagen har mændene selv erkendt, at de vidste, skulpturen var falsk, da de købte den, men undlod at fortælle Christie’s om deres viden. De har også erkendt, at de senere forsøgte at presse Christie’s til at udbetale en erstatning ved at true med en offentlig retssag og dårlig presseomtale, fordi Christie's havde solgt figuren som ægte i 1996. Heller ikke i dette truende brev fortalte de Christie's, at de vidste at skulpturen var falsk, da de købte den.

Under retssagen er det også kommet frem, at en tidligere Bruun Rasmussen-kunde, kvinden, som oprindelig ejede den falske Grubler-statue, solgte figuren til Per Rix uden at kende til, at topledelsen i Bruun Rasmussen, som først havde afvist at sælge hendes skulptur, i hemmelighed var dybt involveret i købet bag kulisserne.

Under retssagen er det kommet frem, at Bruun Rasmussens tidligere direktør Claus Poulsen undgik at bruge sin firma-mail til korrespondancen om Grubleren. I stedet fik han sin søn til at sende mails fra sin e-mail-adresse.

Alt dette skete, mens to af mændene var henholdsvis administrerende direktør og frimærkedirektør i Bruun Rasmussen, Danmarks førende auktionshus. Disse handlinger var ikke en del af tiltalen og dermed ikke noget, byretten tog stilling til i deres dom.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Auktionshuset Bruun Rasmussen har udtalt i Politiken, at mændenes handlinger – uanset dommen - strider mod al etik og moral, og at en adfærd som den i Grublersagen er uforenelig med et job hos Bruun Rasmussen.

Men også auktionshuset Bruun Rasmussens image har lidt et knæk af sagen, vurderede ledelseseksperter i Politiken. De to professorer mente, at den uetiske adfærd i topledelsen af Danmarks førende auktionshus tydede på en korrumperet virksomhedskultur.

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden