På trods af at Louisiana har et par levende og helt nøgne mennesker stående, som her vist i værket ’Imponderabilia’ fra en tidligere udstilling, er der en vis berøringsangst over museets visning af Marina Abramovic’ mange erotiske værker.
Foto: Mario Carbone/Courtesy of the

På trods af at Louisiana har et par levende og helt nøgne mennesker stående, som her vist i værket ’Imponderabilia’ fra en tidligere udstilling, er der en vis berøringsangst over museets visning af Marina Abramovic’ mange erotiske værker.

Kultur

Louisianas store Marina Abramovic-udstilling er flot, men mangler nytænkning

Der er noget både episk, dramatisk og storladent over den serbiske kunstner Marina Abramovics værker. Men udstillingen på Louisiana betjener sig desværre af en skandinavisk bornerthed. Indtrykket bliver musealt.

Kultur
FOR ABONNENTER

Min vej igennem udstillingen med den serbiske kunstner Marina Abramovic (1946) på Louisiana ender sådan her: Jeg sidder, iført høreværn, som lukker omverdenens lyde ude, i en bås lige over for en kvinde med dybe blanke øjne. Vi har sammen indvilget i at ’genopføre’ den performance, som blev Marina Abramovics store offentlige gennembrud på MoMA i New York i 2010 på udstillingen ’The Artist is Present’. Her sidder vi så i Humlebæk og afprøver nu selv nærværet, holder blødt hinandens blik fast og kan vel slippe alle vores identiteter og blot være present – til stede.

Få fuld adgang i 3 måneder for 299 kr

Eller prøv én måned for 1 kr.

Se tilbud

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce