Dankortomsætninger sætter rekorder på black friday, og Nordea forventer, at omkring to millioner danskere i år vil svinge dankortet. Her et billede fra sidste års shop-amok netop som Magasin i København åbnede dørene, og kunderne kæmpede om at komme først.
Foto: Jacob Kyed (arkiv)

Dankortomsætninger sætter rekorder på black friday, og Nordea forventer, at omkring to millioner danskere i år vil svinge dankortet. Her et billede fra sidste års shop-amok netop som Magasin i København åbnede dørene, og kunderne kæmpede om at komme først.

Kultur

Kulturredaktøren: Derfor hader jeg black friday

I USA har black friday i det mindste en kulturhistorie, der startede i Philadelphia i 1962. I Danmark har vi bare købt ukritisk ind på amerikansk kultur, som vi også gør det med Valentine’s Day og Halloween, skriver kulturredaktør Mette Davidsen-Nielsen i denne kulturkommentar.

Kultur
FOR ABONNENTER

Black friday repræsenterer næsten alt, hvad der er galt med verden. Dagen er indbegrebet af en amerikansk konsumkultur, der sætter sit store, fede kulstof-fodaftryk så eftertrykkeligt, at polerne smelter ekstra hurtigt fredagen efter Thanksgiving.

Slagtilbud på konsumvarer produceret af asiatere under slavelignede forhold slæbes hjem i milliarder af poser, der senere bliver til vuggende plastikøer på verdenshavene. Hurtige forbrugslån falbydes og gældsætter især de unge. Banker sender pushbeskeder om kviklån til udvalgte kundesegmenter.

Hvis Bjarne Corydon skulle skrive sin første leder i Dagbladet Børsen i dag, ville han nok mene, at black friday sætter gang i hjulene, og at danskerne har råd til at forbruge meget mere, end vi gør. Men personligt synes jeg, det er en rigtig øv-dag.

Som vi skrev om sidste weekend, kan forbrugere inddeles i segmenter, der påvirker vores black friday-adfærd: ’Ildsjælen’, der udgør mindst 20 procent, er den politisk bevidste forbruger, som typisk bor i storbyerne. Segmentet vokser, men vi må være dobbeltmoralske eller i det mindste ambivalente, for i går, dagen før BLACK FRIDAY (som næsten altid med skrives med versaler), var Politiken fuld af annoncer for nedsatte mærkevarer. Man kunne for eksempel få et ’fantastisk tilbud’ på en Hästens-seng, der normalt koster til 115.880 kr. i Auroria-udgaven. Og vores egen Plus-butik annoncerede sågar med 10 procent rabat på alle varer i webshoppen.

Tid til at investere i din kulturelle kapital?

Prøv Danmarks førende kulturavis med dagligt kulturtillæg i en måned for 1 kr.

Kom i gang med det samme

Mest læste

  • Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce