Mascha Vang og de andre influencere føler sig som jaget vildt: »Jeg bliver ramt enormt hårdt på min retfærdighedssans, når de i radioen har en konkurrence, hvor man kan vinde billetter til Djurs Sommerland. Der bliver det ikke nævnt, at det er reklame«
Foto: Mogens Flindt

Mascha Vang og de andre influencere føler sig som jaget vildt: »Jeg bliver ramt enormt hårdt på min retfærdighedssans, når de i radioen har en konkurrence, hvor man kan vinde billetter til Djurs Sommerland. Der bliver det ikke nævnt, at det er reklame«

Kultur

Influencere som Mascha Vang: Reklameloven er forældet, og vi forskelsbehandles

Markedsføringsloven kritiseres for at være for stram og devaluere influenceres arbejde. Forbrugerombudsmanden tvivler på, at de har forstået reglerne.

Kultur
FOR ABONNENTER

De sidste to år har Forbrugerombudsmanden set bekymret til, imens antallet af reklamer på de sociale medier er eksploderet. Reklamerne udgør en ny form for markedsføring, hvor virksomheder bruger influencere til at sælge deres produkter. Til stor gevinst for begge parter.

Få fuld adgang om mindre end 2 minutter

De hurtigste bruger mindre end 1,3 minutter på at blive abonnent

Bliv abonnent for 1 kr

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden

Annonce