0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Ung kvartet træder for alvor ind på scenen med nordiske toner

Nordic String Quartet klinger smukt – også når de spiller sprængt modernisme af den unge Gudmundsen-Holmgreen. Nyt album og koncertaften i tirsdags.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Sit nordiske navn har kvartetten taget, fordi fordi de har en ambition om at give nyt liv til nordiske komponister. I denne uge gav de koncert og er også aktuel med deres første album.

Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Pelle Gudmundsen-Holmgreen og Beethoven dyrkede strygekvartetter på nogenlunde samme måde: De komponerede en stribe som unge – som en måde at blive sig selv på – og de skrev begge yderligere en håndfuld midt i livet, værker, som i dag er kerneværker.

Og så brugte de nogle af deres allersidste leveår, som gamle hunde i faget med helt egne ustoppelige ideer, til at bryde med alle rammer i genren. Hvor de begge leverede ganske specielle strygekvartetter som et musikalsk testamente, som eftertiden både nyder og undres over.

Tirsdag aften satte den unge strygekvartet Nordic String Quartet Beethovens sene 12. strygekvartet fra 1827 sammen med Pelle Gudmundsen-Holmgreens 1. strygekvartet fra 1959, og det gav god mening.

Kvartettens styrke var, at de fire musikere lød rigtig godt sammen med et fælles ideal om en let vibrerende lidt mørk tone, der fik det meste til at lyde godt. De forsøgte med andre ord at hive det skønne og sammenhængende frem i musikken frem for måske at gå efter grænser og kanter.

Kvartetten har eksisteret i godt fem år. Men det er først nu, de for alvor træder ind på scenen

Så Beethoven klang smukt og organisk med ro og overskud med plads til at dvæle ved den overraskende finurlige dialog mellem de fire musikere. Hvor de voldsomme hug og musikalske udråbstegn aldrig kom til at dominere billedet af en homogen musikalsk organisme.