0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Store armbevægelser, stort overblik: Det kan se vildt og voldsomt ud, men der er faktisk en overraskende ro over billedfladen hos den unge Gjerdevik

Den unge kunstner Asger Harbou Gjerdevik maler med store armbevægelser og en utrolig sikker hånd, hvilket betyder, at alting samler sig i harmoniske kompositioner.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Anders Sune Berg
Foto: Anders Sune Berg

Der er mange billedelementer på spil i Asger Harbou Gjerdeviks 'Revolving Door' (2019), men kompositionen samler sig alligevel smukt omkring stregtegningen af en siddende kvinde.

Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Salen allerøverst i Kunstforeningen Gl. Strand må være lidt af en udfordring at udstille i, for rummet er lige så langt, som det er smalt. Men i de rette hænder og med de rigtige værker kan udfordringen ikke bare overkommes, resultatet kan også blive fremragende.

Og både hænderne og værkerne har den unge kunstner Asger Harbou Gjerdevik (f. 1986), som fermt benytter sig af den smalle sal til at skabe en fremdrift, der passer perfekt til udstillingens titel: ‘Driving Home for Christmas’.

Hvis læseren instinktivt begynder at nynne med, når titlen læses, er det ikke så sært, for ‘Driving Home for Christmas’ er også titlen på Chris Reas megahit fra 1988. Og så var det også, præcis hvad Harbou Gjerdevik gjorde sidste år, da han kørte sin gamle Volvo stationcar fra hjemmet i London til København.

Det blev bilens sidste rejse, for da Harbou Gjerdevik kastede sig over arbejdet med at skabe værker til udstillingen, blev Volvoen en del af de materialer, han benyttede sig af. Ikke længere i fuld figur, men som løsdele, mere eller mindre genkendelige for den, der som jeg ikke har den helt store forstand på biler.

Læs artiklen nu, og få Politiken i 30 dage

Få adgang til hele Politikens digitale univers nu for kun 1 kr.

Læs videre nu

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter