Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Ole Lind
Arkivfoto: Ole Lind

Discovery vil med sin annoncestrategi sende et klart signal og fortælle, hvorfor YouSee fra årsskiftet ikke længere vil tilbyde sine kunder Discoverys kanaler i de faste tv-pakker.

Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Tv-pakkekrig: Discovery angriber YouSee i store avisannoncer

Selv om YouSee tirsdag meddelte, at Discoverys tv-kanaler i 2020 ikke længere vil være at finde i deres faste tv-pakker, hævder Danmarks største tv-leverandør, at der stadig er gang i forhandlingerne mellem parterne. Det afviser Discovery blankt i en stor kampagne i blandt andet fredagens Politiken.

Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Discovery mener, at YouSee vildleder sine kunder, når de siger, at der stadig forhandles om kanaludbuddet på YouSee. Discovery har derfor valgt at køre »en bred annoncering på flere platforme og i flere medier«, herunder Politikens papiravis, under overskrifterne ’NoSee’ og ’Tag valget tilbage’. Det skriver Christian Kemp, Discovery Network Danmarks administrerende direktør, i en mail til Politiken.

»Vi ønsker at sende et klart signal til befolkningen og de mange kunder, der forståeligt er blevet sure og skuffede over YouSees beslutning: Vi bliver ikke en del af YouSees Bland Selv-løsning«.

Det sker efter, at det tirsdag kom frem i Berlingske, at Discoverys kanaler fra årsskiftet ikke længere vil være en del af YouSees tre faste tv-pakker. Her fremgik det ligeledes, at YouSee og Discovery lige nu forhandler om at gøre Discoverys kanaler til tilvalgskanaler i den såkaldte Bland Selv-pakke.

Vi synes, YouSees kunder fortjener at vide, hvordan tingene faktisk forholder sig

’NoSees’ beslutning er »helt sort«

Men det er ikke korrekt, lyder det fra Discovery. Det fremgår af en pressemeddelelse torsdag samt fredagens annoncekampagne, hvori direktør Christian Kemp blandt andet skriver, at der ingen forhandling foregår mellem de to parter.

Discovery skriver i kampagnen, at YouSee har »taget et valg for dig og for næsten halvdelen af den danske befolkning« ved at fjerne Discoverys kanaler. De har derfor lavet en liste over alle de programmer, som kunderne »mister« på grund af YouSees beslutning, der kendetegnes som »helt sort«.

»Jeg kan simpelthen ikke forstå, hvorfor YouSee til sine mange utilfredse kunder på Facebook og i pressen bliver ved med at gentage, at de har stor tiltro til, at de fortsat kan tilbyde vores kanaler via Bland Selv. Det kommer ikke til at ske, fordi YouSee i sine pressemeddelelser jo helt åbenbart selv har fravalgt Discovery som partner i deres forretning til fordel for NENT og TV2 (der bliver en del af YouSees Bland Selv-pakke, red.). Det vil vi gerne gøre opmærksom på med denne kampagne«, skriver Christian Kemp i en mail til Poltiken og fortsætter:

»Vi synes, YouSees kunder fortjener at vide, hvordan tingene faktisk forholder sig. YouSees beslutning pakkes ind i fleksibilitet og valgfrihed – det mener vi ikke er ord, man kan bruge til at beskrive, hvad de har gjort. Faktum er, at YouSee har taget en beslutning henover hovedet på tusindvis af danskere, som fratager dem 11 tv-kanaler«.

En dyr forhandlingsstrategi for egen regning

På spørgsmålet, om hvordan han forholder sig til Discoverys kampagne, svarer YouSees administrerende direktør, Jacob Mortensen, at det er »hårde ord« og en »hård måde at forhandle på«. Han afviser, at YouSee vildleder sine kunder, og han fortæller, han er ked af, at Discovery er af den opfattelse, at der på nuværende tidspunkt ikke foregår en forhandling mellem parterne.

»Min ambition er stadigvæk, at vi finder en løsning på det her sammen med Discovery. Min dør står åben, i forhold til at vi fortsætter en forhandling. Jeg tror på, at så længe, der er en villighed til at finde en løsning, er der også en vej til forhandlingsbordet«, siger Jacob Mortensen.

Han foretrækker, at parterne sætter sig ned sammen i stedet for at bruge annoncer i landsdækkende medier som forhandlingsstrategi – det er i hvert fald en »langsommelig og dyr dialog«.

Vi har en løbende dialog med Discovery og vores andre partnere. Og min ambition er, at vi fortsat skal have det

Men er jeres måde at forhandle på ikke tilsvarende hård, hvis Discovery først i Berlingske i tirsdags fik at vide, at de fra årsskiftet ikke længere er en del af jeres pakker?

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»Vi har en løbende dialog med Discovery og vores andre partnere. Og min ambition er, at vi fortsat skal have det. For den rigtige løsning er selvfølgelig at sikre, at Discoverys kanaler fortsat er tilgængelige for YouSees kunder efter årsskiftet«.

Så de havde fået det at vide inden tirsdag?

»Vi har løbende dialoger med vores partnere, hvor forskellige scenarier er i spil«.

Hvad betyder det konkret?

»Det er klart, at vi har været i kontakt med hinanden løbende, og vi taler om, hvordan tingene udvikler sig, og hvordan fremtiden ser ud i fællesskab«.

Så Discovery var bekendte med det her scenarie, selv om de siger noget andet?

»Ja altså, der har været forskellige scenarier tegnet op, hvor det her er et af dem. Men den udtalelse må stå for Discoverys egen regning«.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Mere valgfrihed er løsningen

Ifølge Jacob Mortensen skyldes beslutningen om at fjerne Discoverys kanaler fra YouSees faste pakker nogle »markante ændringer« i befolkningens medieforbrug, hvor størstedelen angiveligt ønsker mindre flow tv og mere valgfrihed. YouSee ønsker at kunne tilbyde det mest populære og efterspurgte indhold til sine kunder, og direktøren forklarer, at Discoverys kanaler bliver set »mindre end tidligere«, hvorfor de bliver sorteret fra efter nytår.

Han mener ikke desto mindre, at YouSee har et ansvar over for sine kunder i forhold til at tilbyde kanaler, der viser landskampe, OL og andre af de begivenheder, som Discovery udbyder. En løsning, der sikrer, at det indhold stadig er tilgængeligt for YouSees tv- og streamingkunder er derfor at foretrække, fortæller han.

Discovery Networks står blandt andet bag kanalerne Kanal 4, Kanal 5, 6eren, Canal 9, Discovery Science og Eurosport, der bliver fjernet fra YouSees faste pakker, som tre fjerdedele af YouSees 1,21 millioner tv-kunder abonnerer på.

Læs mere:

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Fik du hørt: Indefra USA's voksende White Power-bevægelse
    Fik du hørt: Indefra USA's voksende White Power-bevægelse

    Henter…

    ’Du lytter til Politiken’ holder efterårsferie i denne uge og er tilbage med nye, aktuelle historier mandag den 21. oktober. Men i mellemtiden kan du høre - eller genhøre - fem afsnit af ’Du lytter til Politiken’, som vi har udvalgt til dig fra den forgangne periode. I dag kan du høre om hvid racisme og White Power-bevægelsen i USA.

  • Finn Frandsen

    Du lytter til Politiken

    Fik du hørt: Er vi på vej mod det sidste muh?
    Fik du hørt: Er vi på vej mod det sidste muh?

    Henter…

    ’Du lytter til Politiken’ holder efterårsferie i denne uge og er tilbage med nye, aktuelle historier mandag den 21. oktober. Men i mellemtiden kan du høre - eller genhøre - fem afsnit af ’Du lytter til Politiken’, som vi har udvalgt til dig fra den forgangne periode. I dag kan du høre om koens fremtid.

  • Lars Krabbe

    Du lytter til Politiken

    Fik du hørt: Den ukendte Kim Larsen
    Fik du hørt: Den ukendte Kim Larsen

    Henter…

    ’Du lytter til Politiken’ holder efterårsferie i denne uge og er tilbage med nye, aktuelle historier mandag den 21. oktober. Men i mellemtiden kan du høre - eller genhøre - fem afsnit af ’Du lytter til Politiken’, som vi har udvalgt til dig fra den forgangne periode. I dag kan du høre om den ukendte Kim Larsen.

Forsiden