Hvis der er noget, som kendetegner 2010’erne på design- og kunsthåndværksområdet, så er det keramik. I Danmark har vi en stærk tradition for keramik, men siden 1970’erne var der nogle årtier, hvor vi glemte, hvor vidunderlige glaserede overflader kan være, og hvor interessant det er, når et stykke ler bliver udsat for en brænding, der er så voldsom, at man kan se det på de krukker og fade, der bliver hevet ud af ovnen.
I 2010’erne opdagede vi værdien af det håndlavede og det unikke. Det begyndte måske med, at alle ville til at gøre sig umage i køkkenet. Så ville vi også til at have unikke møbler, og pludselig skulle alle unge være møbelsnedkere, og så begyndte håndværksfag som tekstildesigner, glaspuster og keramiker at blive efterspurgte igen. Og så begyndte private at valfarte til keramik på aftenskole.
For etablerede keramikere som Bente Skjøttgaard, der har skabt keramikskulpturen ’Metamorphosis’, har 2010’erne været et årti, hvor de har oplevet, at interessen for deres værker er blevet helt ekstrem. Ikke kun herhjemme er Bente Skjøttgaard begyndt at sælge godt, men hun udstiller nu også i store dele af verden og oplever således, hvordan interessen for keramik vokser globalt.
Der skete en fejl, prøv igen senere
Der skete en fejl, prøv igen senere eller søg hjælp via vores kundecenter
Få det store overblik for 1 kr.
Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.
Læs mereEr du under 30 år og udeboende? Få halv pris her
Allerede abonnent? Log ind