0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Nytårstilbud: Følg med i Politiken hele året for kun 2021,- Køb nu

Her er årtiets bedste design: For 10 år siden havde vi leet, hvis nogen havde spået, at keramik skulle blive 10'ernes vigtigste materiale

Håndværk blev det hotteste, man kunne beskæftige sig med i 2010’erne, men også design, der blev printet og som var blevet glemt, fik et revival. Designskribent Lars Hedebo Olsen beskriver her de fem vigtigste designtendenser i tiåret, vi snart siger farvel til.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Ole Akhøj
Foto: Ole Akhøj

Bente Skjøttgaard er en af de danske keramikere, der udfordrer keramikken allermest. Hendes værker løfter sig mod himlen og er efterspurgte herhjemme og i udlandet, hvor keramik er blevet tidens hotteste materiale.

Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Hvis der er noget, som kendetegner 2010’erne på design- og kunsthåndværksområdet, så er det keramik. I Danmark har vi en stærk tradition for keramik, men siden 1970’erne var der nogle årtier, hvor vi glemte, hvor vidunderlige glaserede overflader kan være, og hvor interessant det er, når et stykke ler bliver udsat for en brænding, der er så voldsom, at man kan se det på de krukker og fade, der bliver hevet ud af ovnen.

I 2010’erne opdagede vi værdien af det håndlavede og det unikke. Det begyndte måske med, at alle ville til at gøre sig umage i køkkenet. Så ville vi også til at have unikke møbler, og pludselig skulle alle unge være møbelsnedkere, og så begyndte håndværksfag som tekstildesigner, glaspuster og keramiker at blive efterspurgte igen. Og så begyndte private at valfarte til keramik på aftenskole.

For etablerede keramikere som Bente Skjøttgaard, der har skabt keramikskulpturen ’Metamorphosis’, har 2010’erne været et årti, hvor de har oplevet, at interessen for deres værker er blevet helt ekstrem. Ikke kun herhjemme er Bente Skjøttgaard begyndt at sælge godt, men hun udstiller nu også i store dele af verden og oplever således, hvordan interessen for keramik vokser globalt.

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Podcasts