0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

1 hjerte: Supersaxofonist og elitesangere flopper totalt med deres sidste live-album

Sjusk, baggrundslarm og hvinende stemmer gør ’Remember Me, My Dear’ til et trist punktum for et af vor tids ellers mest opsigtsvækkende musikprojekter.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Anders Rye Skjoldjensen
Arkivfoto: Anders Rye Skjoldjensen

Den norske saxofonist Jan Garbarek bidrager ikke med noget nyt på et livealbum, hvor selv lydteknikken har rottet sig sammen imod ham og det nu opløste Hilliard Ensemble.

Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Der er gået fem år, fra ’Remember Me, My Dear’ blev indspillet i en kirke i Schweiz, til det nu, endelig, er udgivet. Deri ligger måske et fingerpeg om et eller andet. I hvert fald er albummet et overraskende slapt og trist punktum for et projekt, der blev undfanget tilbage i 1990’erne, og som dengang vakte enorm opsigt og førte til rekordstore salgstal.

De fire britiske elitesangere i vokalgruppen The Hilliard Ensemble var blevet sat sammen med den norske supersaxofonist Jan Garbarek i en kirke et sted i Østrig, og albummet, der i 1994 kom ud af mødet – ’Officium’ – blev en af de største sællerter, plademærket ECM nogensinde har sendt på markedet. Tiden var til ren karsk gregoriansk sang, og de fire klassiske sangeres middelalderklingende stemmer kombineret med jazzmusikeren Garbareks sopransax, der svævede under hvælvingerne, var et perfekt match. Ingen havde gjort noget lignende før. Publikum elskede den rene, tidsophævende og virkelig flot præsenterede musik, og der blev udgivet flere album og turneret.

Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.

Få adgang til hele Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.

Prøv Politiken nu

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter