0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Efter massiv kritik: Nu tager influencerne selv et opgør med udskældte reklamer for plastikkirurgi

Influencere bør ikke reklamere for kosmetiske operationer. Sådan lyder det i nye etiske retningslinjer, som brancheforening er ved at lægge sidste hånd på.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Miriam Dalsgaard
Foto: Miriam Dalsgaard

Realitystjerner og influencere deltager i prisuddelingen 'Reality Awards' på Docken i København.

Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Danske bloggere og influencere får i løbet af foråret et fælles sæt spilleregler for, hvordan de skal opføre sig på sociale medier. Gruppen af bloggere i Dansk Journalistforbund, Danske Bloggere i DJ, lancerer i løbet af foråret de nye etiske retningslinjer, der skal gælde for branchen. Og allerede nu kan formanden afsløre, at det vil være i strid med reglerne at indgå et kommercielt samarbejde med en klinik om kosmetiske operationer.​​​​​​​​​​​

Reklamer for skønhedsoperationer er blevet debatteret de seneste dage, efter at bloggeren Fie Laursen har reklameret for det på sin Instagram-profil blandt andet med en konkurrence, hvor man kunne vinde en valgfri skønhedsoperation.

»Naturligvis skal influencere ikke lave kommercielle samarbejder om kosmetiske operationer. Vi synes, at det skaber for stort et pres på unge mennesker, fordi de stoler så meget på de influencere, de følger«, siger Lisbeth Kiel, formand for Danske Bloggere i DJ, der har lidt over 60 medlemmer.

»Vi laver først og fremmest de etiske retningslinjer for følgernes skyld, så de ikke bliver eksponeret for uhensigtsmæssigt indhold, men også for at hjælpe unge, uerfarne bloggere med at vurdere, hvad der er o.k. Sådan en slags tjekliste, der kan sikre, om de har styr på etikken«.

Deltag i debatten nu

Det koster kun 1 kr. at få fuld adgang til Politiken, hvor du kan læse artikler, lytte til podcasts og løse krydsord.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter