Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Jens Dresling
Foto: Jens Dresling

Radio24syv lukkede 31. oktober, efter Radio- og tv-nævnet gav statens DAB-udbud til Radio Loud.

Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Fond lovede Radio24syv økonomisk støtte til retssag. Nu vakler opbakningen

Borgerretsfonden lovede 3 millioner kroner i støtte til Radio24syvs retssag mod Radio- og tv-nævnet, men efter indsigelser fra Civilstyrelsen kan fonden nu være nødt til at trække løftet tilbage.

Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Ingen kan tilsyneladende svare på, om Radio24syv får økonomisk hjælp til at føre en retssag mod Radio- og tv-nævnet, efter at nævnet gav sendetilladelsen til en ny dab-kanal til ungdomsradioen Loud.

Borgerretsfonden, der i efteråret lovede at stå bag Radio24syv hele vejen til de internationale domstole, fik fredag spændt ben for den plan. Tilsynsmyndigheden Civilstyrelsen vurderede nemlig, at Borgerretsfonden slet ikke kan støtte Radio24syv.

Civilstyrelsen hører under Justitsministeriet og fører tilsyn med ikkeerhvervsdrivende fonde.

Støtten ville blive givet til Radio24syv-ejeren, PeopleGroup Five A/S, som en ’juridisk person’. Og juridiske personer indgår ikke blandt de mulige modtagere i fondens vedtægter. Dermed er støttebevillingen ugyldig.

Civilstyrelsens vurdering fik fredag Borgerretsfondens bestyrelse til at droppe sit planlagte bidrag til retssagen på 3 millioner kroner. Det skrev Berlingske.

Støtten er dog kun midlertidigt indstillet. Det sagde Christen Sørensen, der er bestyrelsesmedlem i Borgerretsfonden, i går til Jyllands-Posten.

»Bliver vi enige med Civilstyrelsen om, at vores vedtægter tillader støtten, donerer vi selvfølgelig stadig pengene«, sagde han.

Borgerretsfonden håber at afklare spørgsmålet i løbet af ugen.

Tvivl om retssag

Radio24syv sagsøgte i november Radio- og tv-nævnet, fordi radioen mener, at der er så mange huller i sagsbehandlingen af dab-udbuddet, at sendetilladelsen til Radio Loud skal erklæres ugyldig. Det er den stævning, der med støtte fra Borgerretsfonden skulle føre til en retssag.

Hvis støtten annulleres, ser det sort ud for planerne, siger Radio24syvs tidligere direktør Jakob Kvist til Berlingske.

»Det lyder vildt, og det er også på mange måder lidt skræmmende«, siger han.

»Jeg kan endnu ikke sige noget om vores egen retssag. Vi må se, hvad der sker. Det er højst usikkert, om vi kan gennemføre retssagen«.

Radio24syv stævnede nævnet for en erstatning på 980.000 kroner til at dække sit tab ved forgæves at deltage i udbuddet. De mener, at sendetilladelsen i samme omgang skal erklæres ugyldig, fordi Radio Loud ikke levede op til udbuddets kriterier.

Loud havde ifølge Radio24syvs advokater ikke givet en »beskrivelse af nødvendige kompetencer og ressourcevolumen«. At kanalen alligevel vandt udbuddet, er ifølge advokaterne i strid med reglerne om ligebehandling og gennemsigtighed i udbudsprocessen.

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden