0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

»Der er en fremtid for den fysiske boghandel. Men den er ikke lysende«

Arnold Busck er gået konkurs, og det er langtfra den eneste boghandel, der længe har været hårdt presset af den digitale udvikling. Men den fysiske bogbutik er ikke død, lyder det fra branchen.

Andreas Merrald
Foto: Andreas Merrald

Ifølge statistikker fra foreningen Danske Forlag er andelen af solgte bøger i fysiske boghandlere faldet fra godt 60 til omkring 53 procent siden 2001. Samtidig er internethandlen gået frem, og det presser boghandlerne.

Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Hvis man gerne vil tjene mange penge, skal man ikke åbne en fysisk boghandel. Det er en notorisk svær branche at klare sig i. ​​​

Og det er ikke ligefrem blevet nemmere i løbet af det seneste par årtier, hvor lyd- og e-bøger har vundet frem, og flere og flere titler bliver solgt på internettet. Ifølge tal fra Danske Forlag er andelen af solgte bøger i fysiske boghandler faldet fra omkring 60 procent i 2001 til 53,5 procent i 2020.

Derfor undrer det heller ikke aktører i branchen, at Arnold Busck i går måtte begære sig konkurs. Coronavirussen har tvunget den mere end 120 år gamle boghandlerkæde – den største og ældste i Danmark – til at lukke de fleste butikker, og det ramlede sammen med, at Arnold Busck kom ud af sidste regnskabsår med et underskud på godt 14 millioner kroner, hvilket ifølge kæden selv skyldtes et fejlslagent it-projekt.​​​

»Der er kommet nogle helt enorme strukturforandringer i alle brancher i løbet af de seneste 25 år. Det præger også boghandlen, hvor nettet er kommet til, og digitale udgivelser fylder mere og mere«, siger Morten Hesseldahl, der er direktør i Gyldendal.

»Sidste år solgte vi for første gang nogensinde flere digitale enheder end fysiske på det almene marked. Over hele verden kan man se en stor vækst på e-bøger, lydbøger og streaming, og det presser den fysiske boglade«.

Deltag i debatten nu

Det koster kun 1 kr. at få fuld adgang til Politiken, hvor du kan læse artikler, lytte til podcasts og løse krydsord.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Podcasts