0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Janus Engel
Foto: Janus Engel

Jon Stephensen er tvunger til at lave ændringer i Aveny-T's program på grund af corona-restriktionerne.

Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Jon Stephensen: Coronakrisen er det mest udfordrende i mine 20 år som teaterleder

Teatrene må genåbne, men der skal være afstand mellem de optrædende. Det får konsekvenser for Aveny T teatret.

Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Når publikum indtager salene i danske teatre den kommende tid, bliver oplevelsen anderledes end normalt.

I retningslinjer for genåbning af teatrene fremgår det blandt andet, at der skal være ekstra plads mellem publikummerne. Desuden bør der ikke være for nær kontakt mellem de optrædende på scenen.

»Jeg har været teaterchef i 20 år, og det har været det mest udfordrende, jeg nogensinde har oplevet«, siger Jon Stephensen, der er teaterdirektør ved Aveny T på Frederiksberg.

Teatret er et af få, som holder fast i at vise en forestilling i denne sæson, efter at teatrene fra torsdag har fået lov at genåbne.

Det bliver dog ikke med en fyldt sal til teaterkoncerten om C.V. Jørgensen.

»Jeg har normalt en sal, hvor der kan sidde 400. Nu tror jeg, at hvis jeg er rigtig heldig, kan jeg have 150 derinde«, siger Jon Stephensen.

Det skyldes, at kun hvert andet sæde må være besat, medmindre der er mindst en meters afstand fra midten af et sæde til midten af det næste. Hver kunde skal derudover have to kvadratmeter guldplads.

Når der er kraftig udånding - eksempelvis ved skuespil og sang - skal der desuden være to meters afstand fra scenen til første række i salen med publikum.

Også på selve scenen kommer der til at være ændringer.

De optrædende skal nemlig helst holde to meters afstand til hinanden, og hvis det er helt umuligt at sikre, så skal tiden tæt på hinanden så vidt muligt begrænses. Det fremgår af retningslinjerne.

»Det er næsten umuligt at lave teater på de vilkår. Det er fysisk umuligt at lave en forestilling uden fysisk kontakt, og jeg kan stort set ikke nævne en scene, hvor der er to meters afstand som en del af en hel forestilling«.

»Så vi har simpelthen iscenesat teaterkoncerten anderledes, for at vi overhovedet kan spille«, siger Jon Stephensen.

De mange krav og få publikummer gør samtidig, at det økonomisk egentlig ikke hænger sammen for Aveny-T at genåbne, pointerer Jon Stephensen.

»Vi kommer til at spille, men vi kan ikke nå vores sædebelægning per aften for, at det løber rundt i forhold til udgifterne med at lave forestillingen«, siger han.

Dansk Teaters formand Peter Mark Lundberg har opfordret til, at teatre får kompensation for de pladser, de ikke må sælge på grund af coronarestriktionerne.

Jon Stephensen er enig i, at der skal findes en løsning på det økonomiske dilemma.

Premieren på C.V. Jørgensen-forestillingen er 8. juni, og den står til at slutte 22. juni. Det er dog muligt, den forlænges lidt, oplyser teaterdirektøren.

Ritzau

Læs mere:

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Vi holder sommerferie, men der er masser...
    Vi holder sommerferie, men der er masser...

    Henter…

    Du lytter til Politiken går på sommerferie. Vi er tilbage mandag 10. august. Men vi har masser af nye lydoplevelser til din sommerferie.

    Vi har lavet en Roskilde-special til sommeren uden festivaler - det er tre afsnit, hvor du kan høre vores musikskibenter tale om tre årtier med orange musik, de ikke kan glemme.

    Så er der også Poptillægget - det udkommer det meste af juli og bruger sommeren på sit helt eget Protesttillæg om den bevægelse mod racisme og undertrykkelse, som skyller hen over verden lige nu. Hvordan den viser sig i samfundet og kulturen, kan du høre om i fem afsnit.

    I uge 29 har vi premiere på første afsnit af serien 'Elsk mig for evigt'.

    Det er en personlig historie om angsten for at blive forladt - for, at den du elsker, holder op med at elske dig. Og hvad det kan få et menneske til at gøre.

    Og har du ikke allerede hørt den, så er der også serien om skibsbranden på Scandinavian Star, der slog 158 mennesker ihjel. Her gennemgår Politiken-journalist Lars Halskov, hvis journalistik også blev til en prisbelønnet tv-serie på DR, den tragiske historie om Skandinaviens største mordgåde.

    Til sidst kan du også  tage Politikens bedste interview, portrætter og reportager med på stranden. I Politiken Longread, som udkommer senere i juli, kan du høre avisens journalister læse nogle af deres bedste artikler op.

    Hav en smuk sommer.

    Find os både i vores egen podcast-app, Politiken Podcast, og i iTunes

  • Du lytter til Politiken

    SPECIAL: Roskilde i hjertet (3): »Det var bare så uvirkeligt at man kunne dø af at være på den plads«
    SPECIAL: Roskilde i hjertet (3): »Det var bare så uvirkeligt at man kunne dø af at være på den plads«

    Henter…

    Pernille var 16 år gammel og den eneste punker i Tommerup på Fyn, hvor hun kom fra. Det var år 2000, og hun var taget til Roskilde Festival med nogle venner for at høre musik og for at blive grebet af det store fællesskab. Fredag aften stod hun Orange Scene, klar til at høre The Cure, hendes yndlingsband, da en mand trådte frem på scenen og græd. ”People have died”, sagde han.

  • Pelle Rink/Ritzau Scanpix

    Du lytter til Politiken

    3. juli: Hvorfor undersøger medierne ikke om drab på Bornholm var racistisk?
    3. juli: Hvorfor undersøger medierne ikke om drab på Bornholm var racistisk?

    Henter…

    I sidste uge døde en 28-årig mand i Nordskoven ved Rønne. Senere samme dag anholdt de to brødre, som nu sidder fængslet. De har indrømmet, at de slog manden i skoven, men nægter et overlagt drab. Den døde mand var sort, og de to anholdte er hvide. En af dem har en video liggende på Facebook, hvor man kan se, at han har et hagekors på benet. Og ifølge politiet lagde en af dem et knæ på den dræbtes hals. Ligesom da George Floyd blev dræbt af betjente i USA.

    Alligevel tror politiet ikke, at drabet handler om race. Men kan det være rigtigt? Hvorfor tror medierne på politiet? Og har Politiken gjort det godt nok?

Forsiden