0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Direktør for verdenskendt museum vil returnere ikoniske værker til deres retmæssige ejere

Uffizi-galleriets direktør vil sende kunstværker tilbage til de kirker, de oprindeligt var lavet til.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Det fire en halv meter høje og næsten tre meter brede panelmaleri af Jomfru Maria med Jesusbarnet på skødet er det største kendte maleri på træ af 1200-tallet. Det er malet af Duccio, en indflydelsesrig kunster fra Siena i Toscana.

Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Kunst. Der hænger måske omkring 1.000 renæssancekunstværker på italienske museer, der egentlig hører hjemme i kirker.

Det siger direktøren for det berømte Uffizi-galleri i Firenze, Eike Schmidt, til Artnet News.

Han har allerede et konkret eksempel på et kunstværk, der hænger på hans kunstmuseum, som han gerne så vende tilbage til den kirke, det er lavet til.

Det drejer sig om maleren Duccio og hans madonnabillede ’Madonna Rucellai’, der i 1285 blev bestilt af Santa Maria Novella-kirken i Firenze, hvor det nu efter planen skal tilbage til.

»Religiøs kunst er ikke født som kunstværker, men til et religiøst formål, ofte i religiøse omgivelser«, siger Eike Schmidt til Artnet News.

Ifølge museumsdirektøren giver værkerne bedre mening for publikum, hvis de kommer ind i deres oprindelige kontekst, og så længe kirkerne har styr på sikkerheden, så kunsten ikke bliver beskadiget eller stjålet.

Efter Anden Verdenskrig blev en lang række berømte kunstværker fjernet fra Italiens kirker for at beskytte dem. De endte på landets museer, blandt andet Uffizi-gallieriet.

Blandt verdensberømte religiøse kunstværker fra renæssancen, som er blevet det sted, de er lavet til, kan nævnes Michelangelos ’Pietà’ i Peterskirken i Rom og Leonardo da Vincis fresko af den sidste nadver i klosteret Santa Maria delle Grazie.

Læs mere: