0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Udstilling med overraskende publikum er blevet vendepunktet i fransk racismedebat

En udstilling skubbede rundt på racismedebatten i Frankrig. Nu presser historikere og politikere på for et kolonimuseum og en åben debat om fortiden, uden at det ødelægger historien.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Joel Saget/Ritzau Scanpix
Arkivfoto: Joel Saget/Ritzau Scanpix

Statsmanden Colbert tog initiativ til Le Code Noir fra 1685, der skabte det juridiske grundlag for slaveøkonomien på de franske øer i Caribien. Nu kræver anti-racister hans buste fjernet fra Nationalforsamlingen.

Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Udstillingen ’Le modèle noir. De Géricault à Matisse’ i 2019 på Orsay-museet i Paris blev en af museets mange store succeser. På malerier og skulpturer optrådte afrikanere som modeller, og det gav anledning til flere konferencer, koncerter med afrikanske musikere og franske rappere samt udgivelse af bøger, som er solgt i flere oplag.

Publikumstilstrømningen var forventet. Men overraskelsen bestod i, at en meget stor del af de besøgende var sorte franskmænd – efterkommere af slaver på sukkerplantager på øer som Martinique og Guadeloupe i Antillerne eller oldebørn af bortløbne slaver i Guyana i Sydamerika, som langt om længe så deres forfædre afbildet på andre måder end som karikaturer på emballage for chokolade eller sukker.

Alene af den grund udgør udstillingen et vendepunkt, mente historikeren Pascal Blanchard, forfatter til flere bøger om fransk kolonialisme.

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts