0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Anmelder forbander coronaen: Jeg har aldrig hørt så ufokuseret lyd fra DR Koncertkoret

Underholdningsorkestret fejrede Beethoven i weekenden med alle mandens symfonier. Den lille 8. symfoni stod med sine små, energiske satser smukkest. Til gengæld kiksede den store finale.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Annika Byrde
Foto: Annika Byrde

Sofie Elkjær Jensen og Morten Grove Frandsen dannede stemmepar, og det lovede godt for Beethoven-koncerten, der dog ikke helt kunne leve op til forventningerne. Måske på grund af afstandene i salen.

Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Han bliver hyldet som en mediestjerne, hver gang han går på scenen, den 70-årige chefdirigent for Danmarks Underholdningsorkester, Ádám Fischer. Den voldsomme dyrkelse af hans person tog til, da orkestret blev fyret fra DR i 2015, selv om hans fortolkninger af Mozart og Beethoven var noget af det mest interessante, der dengang foregik på den danske klassiske scene.

Søndag aften fik københavnerne og lytterne i P2 et genhør med hans specielle udgaver af Beethovens 8. og 9. symfoni som punktum for en uhørt maraton, hvor orkestret spillede alle ni symfonier i løbet af en enkelt weekend – alt sammen som en hyldest til komponisten i 250-året for mandens fødsel. Og Fischers personlige ideer om enkel orkestermusik, der er vild og dynamisk som kammermusik, er stadig revolutionerende. Selv om nyhedsværdien i dag er væk.

Det var nok den timelange 9. symfoni med den store finale, de fleste kom for. Afslutningen på Beethovens sidste symfoni med korets hymne om broderskab er blevet brugt og misbrugt af både despoter og demokrater, så det er svært at høre den uden at tænke på alt muligt andet. Om det så er Melodi Grand Prix eller EU-reklamer.

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts