0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

4 hjerter: Bittert opgør mellem far og søn kryber ind på denne udstilling

Med udstillingen ’Archive of what’s lost’ gør Kaspar Bonnén status over sit maleri. Et faderopgør blander sig i helheden.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Galleri Kant
Foto: Galleri Kant

Titlen på dette Kaspar Bonnén-maleri er 'Unstable Reality', og det er et godt eksempel på, at værkerne er som kaotiske opslagstavler for kunstnerens bevidsthed. Formatet er 115 x 165 cm.

Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Der er intet som et faderopgør, et bittert, indædt faderopgør. Og så i kunstverdenen, hvor en harmonisk barndom kun i sjældne tilfælde har været en genvej til en kunstnerisk fremtid.

Opgøret mellem Kaspar Bonnén og Peter Bonnén har allerede været omtalt i medierne, som en så usædvanlig konflikt ikke kan undgå at blive. De to er ikke blot far og søn, men også billedhugger og maler, og så bor de i samme opgang, på samme etage, lige over for hinanden, i Stormgade, uden at det dog er deres opgør, der har givet gaden navn.

Baggrunden er, at sønnen Kaspar har udgivet en kritisk bog om faderen, Peter, ’Bag om min far’. Den kommer blot fire år efter Kaspar Kaum Bonnéns bog ’Ind til min mor’, som gik lige så tæt på moderen, Britta Kaum, som også var kunstner. Hvis jeg var søskende til den åbenbart svigtede og derfor vrede forfatter, ville jeg måske være lidt nervøs for hans næste bogprojekt.

Men hvad har det med Kaspar Bonnéns udstilling på Galleri Kant at gøre? En hel del, efter de fremhængte tekster at dømme. For også de er, overraskende nok, en del af udstillingen. De falder uden for malerierne, men går tæt på det private, nærmest ind under huden.

Deltag i debatten nu

Det koster kun 1 kr. at få fuld adgang til Politiken, hvor du kan læse artikler, lytte til podcasts og løse krydsord.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter