0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

5 hjerter: Modvilligt gik han i lag med det mærkelige instrument. Nu har grønskollingen lavet en rødglødende plade

Jazzens største kanoner er sjældent vibrafonister, men Joel Ross har timingen og potentialet til at blive en af dem.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Alex Anastasi
Foto: Alex Anastasi

Joel Ross er den unge mand, som gør vibrafonen cool igen.

Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Jeg indrømmer blankt, at vibrafonen normalt ikke står højt placeret på listen over mine mest yndede instrumenter. Vibrafonen, der blev opfundet i 1907, har i mere en århundrede befundet sig i periferien af jazz-instrumenternes inderkreds, men synderlig sexet er vibrafonen altså sjældent.

Jeg har altid fundet klangen mere kølig end cool og sådan på en eller anden måde lidt for ofte sådan lidt musikskoleagtig. Så det er noget af en bedrift af den unge amerikanske vibrafonist Joel Ross at klimpre mine forbehold over for hans instrument så langt pokker i vold, som han har formået det med sit andet udspil, ’Who Are You?’. Opfølgeren til Ross’ skamroste debut, ’Kingmaker’ fra 2019, der ligeledes udkom på jazzkongemærket Blue Note.

’Kingmaker’ og Ross’ mange samarbejder med en hel stribe af jazzens unge og etablerede store navne skaffede ham pladser på diverse årslister. Joel Ross øste på ’Kingmaker’ af to primære kilder. For det første bebop og dens improvisatoriske attack. For det andet hele viften af mere melodiske afro­amerikanske musiktraditioner.

Det gør han stadig på ’Who Are You?’, hvor vægten er flyttet en hel del fra bebop-arven i retning af et mere lyrisk og melodisk udtryk. Ikke just noget, der vil gøre hans appel mindre.

Den Brooklyn-baserede 24-årige Joel Ross voksede op på Chicagos South Side som søn af to politifolk. Faderen var desuden ansvarlig for gospelkoret i den lokale kirke, så gospel- og soultraditionen ligger naturligt dybt indlejret i den stil, Joel Ross dyrker som vibrafonist. Han begyndte egentlig med at slå på tromme sammen med sin bror, men da broderen udviklede sig til en bedre janitshar, måtte lillebroderen modstræbende skifte til xylofon, inden han nogle år senere besluttede sig for vibrafonen.

Deltag i debatten nu

Det koster kun 1 kr. at få fuld adgang til Politiken, hvor du kan læse artikler, lytte til podcasts og løse krydsord.

Læs mere

Annonce

Læs mere