0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

5 hjerter: Fire unge kvinder har en mission. Glemt mesterkomponist skal reetableres

Engang var Vagn Holmboe Danmarks allervigtigste komponist. I dag høres hans musik stort set aldrig. Det kommer de fire kvinder på billedet til at lave om på.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Julia Severinsen
Foto: Julia Severinsen

Vagn Holmboe brugte naturen, hvor Nightinggale String Quartet har placeret sig, når han skulle forklare, hvordan hans musik voksede organisk.

Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

En dansk Bartók? En komponist, der tilegnede sig al den rytmiske frihed, der kendetegner østeuropæisk folkemusik, og som brugte den i danske strygekvartetter, der med deres alsidighed og høje niveau minder om en opdatering af det mesterskab, man finder hos selve opfinderen af strygekvartetten, den gamle wienerklassiker Joseph Haydn?

Det lyder for vildt. Men sådan en komponist har Danmark faktisk haft. Det er endda ikke mere end et kvart århundrede siden, han døde. Og ud over en produktion på mere end 20 opusnummererede strygekvartetter har han også efterladt sig masser af symfonier, koncerter, kammermusik og musik for soloinstrumenter. Fra orgel til guitar.

Vagn Holmboe var Danmarks vigtigste komponist i 1950’erne og begyndelsen af 1960’erne. Det store navn efter Carl Nielsen og professor ved Det Kongelige Musikkonservatorium. Det var, inden modernismen trængte sig på heroppe i Norden med ekstreme, ikke spor tonale kompositionspraksisser, som var mere, end traditionalisten Holmboe kunne være med på.

Læs artiklen nu, og få Politiken i 30 dage

Få adgang til hele Politikens digitale univers nu for kun 1 kr.

Læs videre nu

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter