0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Ekspert: Ny satsning til børn kan skade resten af Det Kongelige Teater

Nationalscenen åbner et oplevelsescenter for børn. Driften skal Det Kongelige selv betale for af teatrets allerede faste budget. Det risikerer at gå ud over andre dele af teatret, advarer ekspert.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Gregers Tycho/RITZAU
Foto: Gregers Tycho/RITZAU

Det Kgl. Teaters udviklingschef, Dorthe Paulli, er ikke bekymret for økonomien i det nye oplevelsescenter for børn. »Vi har jo forpligtelser til at række bredt ud og invitere indenfor og ikke bare have et isoleret blik på at tjene penge. Det her er en investering«, siger hun.

Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

En ny familieattraktion på linje med Den Blå Planet og Eksperimentarium. Det er, hvad Det Kongelige Teater ser for sig, når Stærekassen i sæsonen 2023/24 åbner i en ombygget version klar til at tage imod skoleklasser, børn og deres forældre som et nyt oplevelsescenter fyldt med teatermystik og klassisk musik.

Med en donation på 120 millioner kroner fra foreningen Realdania får nationalscenen med forvandlingen af Stærekassen, der i de senere år kun sjældent har været tilgængelig for offentligheden og kun bruges fast af Livgardens Musikkorps som øvelokale, en flot mulighed for at leve op til det politiske krav, der står formuleret i rammeaftalen for 2020-24, der i december blev indgået om Det Kongelige Teater med bred politisk opbakning.

Teatret skal i særlig grad »have fokus på at introducere flere børn og unge med forskellig baggrund i hele Danmark til scenekunst og klassisk musik«, lyder det. I aftalen er det også konkretiseret, at teatret skal »udvikle et oplevelsesunivers, som med afsæt i læring gennem leg åbner teatrets kunstarter for børn«.

Stig Jarl, lektor emeritus fra Institut for Kunst og Kulturvidenskab ved Københavns Universitet, er umiddelbart begejstret for ideen om et oplevelsescenter for børn i forbindelse med Det Kongelige Teater.

Han henviser til, at Storbritanniens nationalscene har skabt en succes med National Theatre for Children, hvor de besøgende børn bl.a. kan prøve scenekamp, at komponere musik, designe kostumer og møde teatret ansatte, og på den måde har vakt interesse for teater i en bred ung målgruppe. En dansk pendant vil give Det Kongelige Teater gode rammer for at arbejde aktivt med at få fat i børn og unge, mener han.

Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.

Få adgang til hele Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.

Prøv Politiken nu

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter