0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Mutter indtog den absolutte hovedrolle. Orkestret kunne ikke gøre andet end at træde til side

Det tyske violinikon Anne-Sophie Mutter overlod ikke meget plads til orkestret i sit rutinerede Beethovenbesøg i København.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Violonist Anne-Sophie Mutter fra et tidligere besøg i Danmark. Pr foto: Johannes Ifkovits 20050409

Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Det var som et kig ind i et andet menneskes samlede erfaringer at opleve 57-årige Anne-Sophie Mutter som solist i Beethovens violinkoncert torsdag aften. Et værk, hun har spillet hundredvis af gange, og som hun, efter eget udsagn, dyrkede intenst fra sine tidlige teenageår og alle årene i 1980’erne og hele tiden tilførte nye detaljer og anderledes, vilde violineffekter. Indtil et punkt, hvor det i dag er blevet lidt for meget af det gode, så det torsdag var svært at mærke en helhedstanke i de 40 minutters musik med Mutters utallige små tekniske variationer.

Scenen var ellers sat med en coronaudsat fejring af Beethovens 250-års fødselsdag med mandens fire værker for violin og orkester torsdag og fredag. Torsdagens lille ’Romance for violin og orkester, nr. 1’ og hans store violinkoncert – i kombination med den 4. symfoni af Johannes Brahms – kunne sagtens være et deja-vu for de erfarne i salen med Mutter i en stropløs kjole og de nedslåede øjne, som begge dele har været centrale elementer i hendes image i mere end 40 år.