0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Jeg skriver fremtidens erindring om Cuba

Forfatteren bag krimiserien ’Havana-kvartetten’ er ukuelig optimist. Men det skal man også være for at leve i Cuba, mener Leonardo Padura, der fra sit hjem i Havana fortæller om sit helt særlige romanprojekt: at redde byens sjæl.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Bøger
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Bøger
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Turen fra Havanas livlige bymidte ud til Leonardo Paduras hjem i en af hovedstadens sydlige forstæder tager knap en time i taxa.

Luften i den mindst tyve år gamle Lada er ulideligt tung af udstødningsos, men i Havana, der har verdens ældste bilpark, lærer man hurtigt, at ethvert forsøg på at lukke den kvælende sorte røg ude er futilt. Den er overalt – inde i bilerne, uden for bilerne, på ens hotelværelse, hvor den vækker en om morgenen – den er lugten af Havana, lugten af et udrangeret land, hvor alt synger på sidste vers og det uafvendelige sammenbrud hele tiden lurer bag alle de midlertidige lappeløsninger, der i dag synes at udgøre de fleste cubaneres primære beskæftigelse.

Her skelner man ikke mellem nyt og gammelt, men mellem forskellige grader af forfald. Derfor er vi heller ikke i tvivl om, at vi er fremme ved målet, da Ladaen ruller op foran et næsten nymalet gult hus på Calzada de Managua, en – efter cubanske forhold – stærkt befærdet hovedvej, hvor biler, småhandlende, løse hunde og børn blander sig i et muntert virvar på denne søndag eftermiddag. En smilende Leonardo Padura tager selv imod foran huset sammen med to bjæffende hunde, der, hvad herkomst angår, ikke adskiller sig synligt fra de horder af vilde, skabede køtere, der løber rundt overalt på gader og stræder i Cuba. Det er fra starten tydeligt, at den internationalt kendte forfatter har en levestandard, der ligger langt over gennemsnittet i dette land. Mens han skænker kaffe for os i spisestuen og tænder den første smøg – begge dele er luksusvarer i dette forarmede land – undlader Padura da heller ikke at bemærke, at han med indtægterne fra sine kriminalromaner, der i dag udgives over hele verden, lever et liv, der på mange områder ligner det, han kunne have, hvis han rejste ud af Cuba og bosatte sig i Europa eller USA.

Mange kunstnere har valgt at forlade Cuba, men Leonardo Padura har valgt at blive. »Jeg er optimist«, erklærer han – og tilføjer tørt, at man som kunstner ganske enkelt har en forpligtelse til at være optimistisk, hvis man i dag vælger at blive i Cuba. Desuden kan fremtiden ikke blive værre, end situationen har været siden 1990’erne, pointerer han.

Leonardo Padura hører til Cubas mest kendte forfattere og har et stort forfatterskab af essays, romaner og litteraturkritik bag sig. Internationalt er han mest kendt for sine kriminalromaner om kriminalkommissæren Mario Conde, som optræder i romanserien ’Havana-kvartetten’, der for tiden er ved at blive oversat til dansk. Tidligere på måneden udkom fjerde bind i serien under titlen ’Forårsblæst over Havana’.

Havana-kvartetten er lige så meget samfundsskildring, som det er kriminallitteratur. Hvordan kan det være, at du valgte krimigenren til at skrive om nutidens Cuba?

»Jeg har altid været optaget af krimiforfattere som Raymond Chandler og Manuel Vásquez Montalbán, der først og fremmest portrætterer samfundet. Derfor var det naturligt for mig at lade en kriminalroman være rammen om min skildring af det cubanske samfund. Mere præcist handler Havana-kvartetten om ’den specielle periode’, hvor det cub