0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Roland Barthes genudgives: Når rødvinen smager af imperialisme, bliver kulturkritikken nødvendig

Den franske semiolog, filosof og litteraturteoretiker, men mest af alt skribent Roland Barthes analyserede og punkterede 1950’ernes såkaldte hverdagsmytologier. Det er 60 år siden. I denne måned genudgiver Gyldendal den danske oversættelse af ’Mytologier’. Men hvorfor nu?

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Rue des Archives
Foto: Rue des Archives

Med ’Mytologier’ lod Roland Barthes (1915-1980) såkaldt høj- og lavkultur optræde side om side og analyserede legetøj på linje med litteratur.

Bøger
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Bøger
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

»En rose er en rose er en rose er en rose«, skrev den amerikanske, men i Frankrig bosatte forfatter Gertrude Stein i 1913. Roland Barthes derimod ville sige: Nej, rosen er ikke en rose, den er et tegn, der repræsenterer min kærlighed. Det er det tilsyneladende uskyldige eksempel. Den samme semiologiske metode udfolder Barthes i sin ideologikritiske analyse af 1950’ernes hverdagsmyter, det, han »tilfældigvis snublede over« – fra vaskepulver og Tour de France til præster og forfattere.

Under fænomenernes overflade ulmer nemlig et væld af merbetydning, en ideologisk skyggeside. Hvordan virker et tegn, hvordan betyder et tegn i en historisk og kulturel kontekst? Det bliver spørgsmålet for Roland Barthes. Svaret er, at de virker som myter, der altså er meget mere end Odysseus på sejltur. »Myten fordrejer og forvansker en betydning, får den til at se naturlig ud, og heri ligger dens gemene væsen«, som ph.d. i filosofi og semiotik Mads Storgaard Jensen skriver i sit forord i genudgivelsen af ’Mytologier’.