0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Ny teaser-bog lover godt for kommende værker

Et smugkig i Inger Christensens efterladte arkiv viser, at digteren er fuldstændig til stede: beskeden og skræmmende selvsikker.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Pr-foto
Foto: Pr-foto

Inger Christensen var noget for sig. I hendes forarbejder ser man, hvor særpræget hun arbejdede. Og man oplever den bevidsthed, hun hylder, og som er ét med det, den taler om.

Bøger
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Bøger
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Inger Christensen (1935-2009) er fuldstændig nærværende. Der er ikke noget helt afsluttet kunstværk i de tekster, som hendes søn og en svensk aficionado har fisket frem fra hendes efterladte papirbunker.

Men der er digteren selv, Inger Christensen, med det mærkelige forhold til matematiske talrækker, og det fuldstændig ligefremme forhold til den verden, hun skaber af ord. Beskeden og skræmmende selvsikker. Med uforglemmelige glimt i sproget.

Det første indslag er det færdigste, en regelret sonet som i ’Sommerfugledalen’, med kun en enkelt stavelse for meget i en enkelt linje.

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce