0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Verdenskendt boghandel i Portugal gør det: Skal bogbutikker tage entré for at overleve?

Der findes allerede boghandler, som man skal løse billet for at træde ind i. Og måske er det fremtiden for branchen.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Jens Hartmann Schmidt
Foto: Jens Hartmann Schmidt

På Brøg Litteraturbar i Fiolstræde i Indre København kan et bogkøb gå hånd i hånd med et glas orangevin.

Bøger
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
Bøger
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Den verdenskendte boghandel Livraria Lello, der ligger i Porto, Portugal, gør det allerede. Tager entré.

De tager fem euro i adgangsbillet, som man så får trukket fra et eventuelt køb.

I bogbutikken Bunkitsu, der ligger i Tokyo, tager de 1.500 yen svarende til cirka 95 danske kroner.

Til gengæld får man så kaffe og grøn te ad libitum, adgang til læseområde med nøje udvalgte titler, kyndig vejledning og mulighed for bare at hænge ud og kigge i bøger hele dagen.

Herhjemme er der også eksempler på kombinerede bogcaféer og butikker som Café Pyt i Sydhavnen og Brøg Litteraturbar.

For det er ikke nogen hemmelighed, at internettet har gjort det svært at være en fysisk boghandel. De kan simpelthen ikke konkurrere med priserne.

Hvis bogbutikker skal drives af andet end hjerteblod eller på hobbybasis, skal der tænkes i alternative forretningsstrategier.

Det er i hvert fald det, Howard Fishman skriver i en kommentar i The New Yorker.

Han mener ikke, at butikker kan forlade sig på bogshopperes vilje til at støtte dem, når det både er billigere og nemmere at sidde i sofahjørnet derhjemme og købe sine bøger over nettet.

Læs mere:

Annonce