0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Redaktøren med en anbefaling: Det kan sagtens konkurrere med Netflix

Vi læser og læser, mens vi venter på det levende ord: en skuespiller, der giver replikkerne krop, et teater, hvor coronatidens indre monolog afløses af hvisken og råb i den helt store, flerstemmige skala.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Bo Svane
Foto: Bo Svane

Ghita Nørby og Olaf Johannessen som fru Alving og Osvald i 'Gengangere' på Det Kgl. Teater. Den ægte vare.

Bøger
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Bøger
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Jeg fik ikke streamet Folketeatrets opsætning af Kaj Munks ’Ordet’ 2. påskedag, selv om det er sjovt at se teaterfolk kæmpe med netop det stykke, fordi det er så kropumuligt at forløse. Eller som Monna Dithmer formulerede det i sin anmeldelse: »Det er et intenst eskalerende drama med høj bølgegang mellem djærv folkekomedie, debatstykke og mirakeldrama«.

Opsætningen kan let lande et lunkent sted mellem patos og fnis, skuespillerne er sat på respektindgydende hårdt arbejde; som tilskuer slapper man faktisk ikke rigtig af, før den døde Inger har slået øjnene op, og den sidste (skide svære) replikudveksling har lydt:

Mikkel: »Aah Inger! ja, Livet, Livet«. Borgen: »Livet!«. Og så regibemærkningen: »Salmesang«.

Ordene falder i hvert fald pladask til jorden, når min indre amatørskuespiller prøver. Der skal simpelthen en trænet teaterkrop til – plus en fortolkning, et greb fra en højere instruktørmagt. Skal der råbes, skal der hviskes?

Læs artiklen nu, og få Politiken i 30 dage

Få adgang til hele Politikens digitale univers nu for kun 1 kr.

Læs videre nu

Annonce