0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Filmskattens sanglærker

Populære ord og toner fra 70 års danske film.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Faglitteratur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Faglitteratur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Lau Lauritzen Jr.s 'Sømand i knibe' vil næppe nogensinde dukke op på en liste over dansk films største kunstneriske triumfer. Den vil nok snarere regnes blandt lærredets plimsollere.

Til gengæld vil der ikke være mange i det danske land, der ikke på et eller tidspunkt har fløjtet eller nynnet med på Otto Brandenburgs 'Når en sailor går i land' og med blink i øje og stemme sat 'Susanne, Birgitte og Hanne' i stævne.

Det er en situation, der går igen for ikke så få af de sange, der dukker op i 'Toner fra filmen'. Var filmen kun alt for forglemmelig, var sangen så meget desto mere mindeværdig. Glemmer du filmen, så husker jeg sangen, med en omskrivning af Liva Weel-klassikeren 'Glemmer du' fra 1932.

Ikke mindst dansk folkekomedie har i lange perioder stået i et næsten symbiotisk forhold til den danske sang. Det danske landskab har smældet i ord og toner, og så har den stærke danske revytradition også gjort, at skuespillerne ikke har haft de store problemer med at skifte kasketter.


Der var engang, hvor dansk film mindede ikke så lidt om nutidens Bollywood; ikke et drama uden sang og musik. Det var i folkekomediens glade dage. Senere blev det alvor. De gode sange måtte søge andre græsgange.

Tankevækkende nok er de udvalgte sange fra 1970 og frem til i dag næsten udelukkende sange fra børne- og ungdomsfilm.

Men med folkekomediens genopstandelse og revitalisering i skikkelse af f.eks. 'Den eneste ene' og 'En kort en lang', dukker også sangen for de lidt mere voksne op igen. 'The One and Only' af Thomas Helmig og 'En kort en lang' af Hella Joof og Martin Brygmann.


Det er mag.art. Ulla Hjorth Nielsen, der har udvalgt de 100 sange, der leveres med becifringer og akkorder, så man kan sætte sig til klaveret og genopleve filmskattens guldrandede toneklange.

Marguerite Viby, Buster Larsen, Dirch Passer og Gitte Hænning, Nanna, Sebastian og Kim Larsen. Selvfølgelig hører man ekkoet af de kendte og elskede stemmer, og har man glemt, hvem der sang i hvilken film af hvem, så sætter en kort, præcis karakteristik sagerne på plads.

Men her er det komponisterne, der kommer til ære og værdighed. Topscorerne er ikke overraskende Kai Normann Andersen og Sven Gyldmark med henholdsvis 22 og 19 scoringer. Dejlige sange i hobetal.

Man nynner og bladrer og sætter selvfølgelig indimellem spørgsmålstegn ved udvalget. Især ved det nye repertoire, hvor ingen kanonisering er blevet gennemført, og hvor sangenes holdbarhed ikke er blevet sat på prøve af tiden, der gik.

Er det ikke i overkanten med to sange fra 'Mirakel'? BR-parodien 'Onkel Morfar' fra Wikke og Rasmussens 'Hannibal & Jerry' er da meget sjov, men er sangen, man af gode grunde nynnehusker fra dén film, ikke sangen, der giver det gode råd »brug dit hjerte som telefoooooon«?

Men det er små pip i en udgivelse, hvor det for en gangs skyld er sanglærken, der vinder frem over det ganske danske filmland - fra 'Her er vi med fuld musik' til 'Cirkus Buster' og til 'Busters verden'.

Deltag i debatten nu

Det koster kun 1 kr. at få fuld adgang til Politiken, hvor du kan læse artikler, lytte til podcasts og løse krydsord.

Læs mere

Annonce