0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Pudlens kerne

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
ignen
Foto: ignen
Skønlitteratur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Skønlitteratur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Blandt alle de nye tegnere er Cato Thau-Jensen noget for sig selv. Han kan de samme store armbevægelser (og munde) som sin generation af tegnere, han har letheden; men så har han dybder og et tredje øje, som de andre ikke har.

Cato Thau-Jensen har vist et par gange, hvor skabet skal stå. Ikke mindst i billederne til en Bent Haller-novelle i samlingen 'Nye gode historier'. Det er nogle år siden.

Brødrene Grimm skal ikke anmeldes. Det er de sikkert blevet. Så hér er et fyldigt udvalg af eventyrene (21 styk) i Carl Ewalds oversættelse tilsat talrige af Cato Thau-Jensens skævbenede tegninger i alle farver. Det er en flot udgivelse.

Man genkender tegnerens favoritter. De store rober (eller oppulente kager), fugle, fisk og hunde. Hunde især. Hos Thau-Jensen har de lange snuder i den ene ende af en aflang krop.

I 'Rødhætte' bliver ulven - der også er en slags puddelhund - nærmest til en rotte med hale. Dikkedik siger Rødhætte til den. Den er ikke farlig.

Farlig er til gengæld Snehvides situation. Det billede er et fastfrosset mareridt i de dunkle farver fra efteråret, han er så god til. Det virker, som om bogens tryk ikke er helt vellykket, der er for meget glans i billederne.

Der er ambitioner bag hver enkelt illustration. Disse brødre er ikke hvem som helst heller. Når det lykkes bedst - som i f.eks. 'De to brødre' og 'Snehvid og Rosenrød' - bliver resultatet nærmest ikonagtigt. Så er det pudlens kerne og eventyrets inderste sjæl. Så er det skæbnen, der er på spil.

Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.

Få adgang til hele Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.

Prøv Politiken nu

Annonce