Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:

Klassiker. Fjodor M. Dostojevskij i portræt malet af Vasilij Perov, 1872. Polfoto

Skønlitteratur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Som abonnent får du 15 procent rabat i Boghallen og 20 procent rabat på Saxo Premium. Læs mere på politiken.dk/plus.


Ukendt klassiker vinder seks hjerter på nyoversættelse

Dostojevskijs perfekte roman 'Den evige ægtemand' er kommet i nyoversættelse.

Skønlitteratur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Fjodor Dostojevskijs korte roman 'Den evige ægtemand' fra 1870 er ikke særlig kendt i Danmark.

Det bør Ole Husted Jensens fine nye oversættelse kunne rette op på. For 'Den evige ægtemand', som Dostojevskij skrev ind imellem sine mest kendte mesterværker, indeholder essensen af hans temaer.

De tre p'er
Den er klassisk i sin konstruktion og minutiøs og virtuos i sine dialoger og dermed i skildringen af det fluktuerende, evigt skiftende magtforhold mellem hovedpersonerne. Et magtforhold, der bygger på en uvished, vi deler med figurerne.

Den rummer ansatser til det, næsten alle Dostojevskijs værker indeholder: en (kriminal)gåde, et (selv)mord, misbrug - og især: promiskuitet, pinligheder og penge.

I 'Den evige ægtemand' er det - ligesom i 'Forbrydelse og straf' - en lummer og ildelugtende sommer i Sankt Petersborg med de lyse nætter, »der har det med at gå folk på nerverne«. Her møder vi Aleksej Ivanovitj Veltjaninov, en lidt udlevet herre på 38.

LÆS OGSÅ

Men Dostojevskij tager afstand fra den alvidende fortæller, de enfoldige psykologiske forklaringer og ideen om, at det onde og det gode, det kloge og det dumme, det blide og det grusomme udelukker hinanden.

Hos Dostojevskij smiler man rasende og accepterer med afsky, og selv om de udtryk kunne tyde på, at forfatteren ved noget, vi ikke ved, ser vi verden gennem hans personers øjne. Derfor er de flerstemmige, og derfor hænger de tilsyneladende ikke pænt og sømløst sammen.

Men det ofte lidt primitive sprog og den tilsyneladende kaotiske struktur i Dostojevskijs romaner, som man har tillagt de drakoniske deadlines, han ofte skrev op imod med fallitten i hælene, er tilsigtet og nøje planlagt.

Kriseramt
Men tilbage til Veltjaninov. Han er modsat alle andre Petersborg-bedsteborgere, også imod sin egen forventning og nærmest for at være på tværs - lidt ligesom 'Kældermennesket' (1864) - blevet i den ulidelige by, endda i en lejet lejlighed, han er utilfreds med.

Den før så rødkindede, sunde og godt udseende Veltjaninov er i krise; han er blevet glemsom, mistroisk og indesluttet, lider af søvnløshed og plages dybest set af fortidens synder, om end han ikke vil være ved det.

Ind på scenen kommer så vores anden hovedperson; den mand, Veltjaninov skal duellere med i resten af bogen, i en kamp på moralsk over- og underlegenhed, skyld og uvished, grænseoverskridende adfærd, stor skam og små triumfer.

LÆS OGSÅ

Det er Pavel Pavlovitj Trusotskij, en mand, i hvis hus Veltjaninov var husven, da han boede i provinsbyen T. ni år før. Her havde han en lang affære med Trusotskijs kone. Den betød ulig mere for hende end for ham, der skammede sig over at have nedladt sig til noget så provinsielt.

Efter at have lusket rundt om ham i nogle dage uden at blive genkendt - her opbygger Dostojevskij rutinemæssigt en vis suspense, skærpet af Veltjaninovs uligevægt - står Trusotskij og fumler ved Veltjaninovs dørhåndtag klokken 3 om natten, tilsyneladende i dyb sorg og for at fortælle ham, at konen er død.

Kender han til forholdet? Og ved han, at den smukke, forskræmte og stolte niårige pige, han har med, må være Veltjaninovs barn?

Skiftevis overtag
Misbrug af børn antydes ofte som en kvalmende mulighed i romanerne; der er altid uskyldige og udnyttede piger - de prostituerer sig for forældrenes skyld eller efterstræbes af gamle grise som Karamazov senior, og nogle fordærves og bliver til femmes fatales som stakkels Nastasja Filippovna i 'Idioten'.

I 'Den evige ægtemand' er der til afveksling også både en næsten ideel, god og sund børnefamilie og andetsteds nogle uantastede unge piger, der hænger vore antihelte til tørre. Men der er først og fremmest Trusotskijs og Veltjaninovs så at sige fælles, moderløse datter, den niårige Liza, som både elskes og plages til døde af dem i fællesskab.

Få fuld adgang om mindre end 2 minutter

De hurtigste bruger mindre end 1,3 minutter på at blive abonnent

Bliv abonnent for 1 kr

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Fik du hørt: Indefra USA's voksende White Power-bevægelse
    Fik du hørt: Indefra USA's voksende White Power-bevægelse

    Henter…

    ’Du lytter til Politiken’ holder efterårsferie i denne uge og er tilbage med nye, aktuelle historier mandag den 21. oktober. Men i mellemtiden kan du høre - eller genhøre - fem afsnit af ’Du lytter til Politiken’, som vi har udvalgt til dig fra den forgangne periode. I dag kan du høre om hvid racisme og White Power-bevægelsen i USA.

  • Finn Frandsen

    Du lytter til Politiken

    Fik du hørt: Er vi på vej mod det sidste muh?
    Fik du hørt: Er vi på vej mod det sidste muh?

    Henter…

    ’Du lytter til Politiken’ holder efterårsferie i denne uge og er tilbage med nye, aktuelle historier mandag den 21. oktober. Men i mellemtiden kan du høre - eller genhøre - fem afsnit af ’Du lytter til Politiken’, som vi har udvalgt til dig fra den forgangne periode. I dag kan du høre om koens fremtid.

  • Lars Krabbe

    Du lytter til Politiken

    Fik du hørt: Den ukendte Kim Larsen
    Fik du hørt: Den ukendte Kim Larsen

    Henter…

    ’Du lytter til Politiken’ holder efterårsferie i denne uge og er tilbage med nye, aktuelle historier mandag den 21. oktober. Men i mellemtiden kan du høre - eller genhøre - fem afsnit af ’Du lytter til Politiken’, som vi har udvalgt til dig fra den forgangne periode. I dag kan du høre om den ukendte Kim Larsen.

Forsiden