0

Kødædende planter og splattede zombier: Politiken anmelder krimier til børn og unge

Der udkommer masser af krimier til børn og unge. Her anmelder Politiken et udvalg.

Claus Rye Schierbeck (illustration)

Splat. Balancen er hårfin imellem udspekuleret, grov splat og raffineret, medvidende grov splat i Mette Finderups 'Den sultne Zombie'.

Velkommen til Doom Town. Her bor det økologiske detektivbureau med blyfri bly i gokkejernet. Du kender sikkert Jack Stump, der drak giftfri plantegift som 10-årig og derfor aldrig er blevet større. Selv efter 20 år i koma og helt agurkefarvet. Nu er han en af de grønne detektiver, som opsporer forsvundne skabninger. Det hjælper i visse situationer dog ikke denne, hvor det viser sig, at mange børnehjemsbørn er endt som kattemad. Det plejer dog at være omvendt.

Mens bureauets medarbejder Sue er til økologisk selvforsvarskursus, får Jack og Dick en række sager, som de forkludrer grundigt, indtil de selv ender i maven (stænglen) på en monsterstor kødædende plante et sted, hvor der ikke burde vokse sådan nogle. I det hele taget er forfatteren ret opfindsom, når det gælder om at finde på ting, som ikke burde kunne ske på steder, der ikke burde findes. Henrik Einspor er mægtig populær hos læsere, der deler hans platte smag, ubehøvlede manerer og sans for rigtig dårlig timing.

Det er den klassiske historie om tyveri af velrenommerede bogstaver som f.eks. et ’a’. Hvem gør dog sådan noget? Og så fra børn, mens de sover. Det gør såmænd en kriminel musvitmyg fra Afrika, der således kommer til at hedde Ufriku for en stund. Og der er kun én vej ud af moradset, fortæller farefar. Det er lidt farligt og ikke helt nemt, men pigen, der nu hedder Unnu, får hjælp af sin bror Unton, der er næste nummer på musvitmyggens hitliste. Det er kriblende spændende. Det dyr skal i fængsel, så kan den summe rundt og lære det. Kan den!